Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ROW
#1359653
Hej !
Någon som vet vad en löstagbar dragkrok installerad av Volvo kostar ?
Förstår att ett fast inte monteras , av säkerhetsskäl .
Användarvisningsbild
av ROW
#1359814
Var det svaret jag fick när jag köpte bilen o ville ha fast dragkrok monterad. Monterade bara delbart. Frågade inte varför.
av Lockis
#1359825
ROW skrev:Var det svaret jag fick när jag köpte bilen o ville ha fast dragkrok monterad. Monterade bara delbart. Frågade inte varför.
Märkligt, jag fick fast drag monterat på min V60 -17. Inga problem alls.
Användarvisningsbild
av ROW
#1359832
Kan ju va att det är en Cross Country. På min gamla V60 var det ok med fast.
Finns bara delbart att välja till denna bilen på Volvo´s tillbehör.
av Lövet
#1359836
berrabus skrev:
ROW skrev:Förstår att ett fast inte monteras , av säkerhetsskäl .
Vad är det för säkerhetsskäl?
För att deformationszonen bakåt förstörs om du monterar krok, dvs risken för whiplashskador ökar. Det är dock i mina ögon ett gammalt argument för dagens bilar är så mjuka fram att den fasta kroken lär gå rakt in i fronten på bilen bakom utan att bromsa särskilt mycket. I övrigt är det ingen skillnad, balken bakom är lika hård som en avtagbars osv
av berrabus
#1359846
Lövet skrev:
berrabus skrev:För att deformationszonen bakåt förstörs om du monterar krok, dvs risken för whiplashskador ökar. Det är dock i mina ögon ett gammalt argument för dagens bilar är så mjuka fram att den fasta kroken lär gå rakt in i fronten på bilen bakom utan att bromsa särskilt mycket. I övrigt är det ingen skillnad, balken bakom är lika hård som en avtagbars osv
Trodde inte att den delen som kroken motsvarar spelar ngn roll då det som du skriver sitter samma balk innanför.
Sedan borde det ju inte ha med just CC att göra utan det borde vara likadant på alla bilar.
av Lockis
#1359847
berrabus skrev:
Lövet skrev:För att deformationszonen bakåt förstörs om du monterar krok, dvs risken för whiplashskador ökar. Det är dock i mina ögon ett gammalt argument för dagens bilar är så mjuka fram att den fasta kroken lär gå rakt in i fronten på bilen bakom utan att bromsa särskilt mycket. I övrigt är det ingen skillnad, balken bakom är lika hård som en avtagbars osv
Trodde inte att den delen som kroken motsvarar spelar ngn roll då det som du skriver sitter samma balk innanför.
Sedan borde det ju inte ha med just CC att göra utan det borde vara likadant på alla bilar.
Nja, CCn sitter ju lite högre ifrån marken så det kan definitivt vara skillnad.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]