Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boatman
#1359652
Min V60 D3 -14 fick spel i fredags när jag var på väg till Arlanda.
När jag startade bilen så gick vindrutetorkarna på automatiskt och ökade till max hastighet. Det gick inte att stänga av och dom växlade hastighet lite som dom ville. Det dök också upp ett meddelande om att start/stopp funktionen behövde service.
Jag stannade på en mack, stängde av och larmade bilen men torkarna gick likt förb.... Gick in och köpte en skiftnyckel och kopplade bort pluspolen. Då gick larmet. Men torkarna stannade, för gott. Nu rör dom sig inte alls. Någon som har något tips på vad det kan vara. Start/stop verkar inte fungera alls. Kom precis hem efter min weekend tripp, och torkarna var lika döda efter 2 dygn på en parkering. Men tack och lov hade inte bilen fått spel på parkeringen och tömt batteriet. Den har gått som en klocka sedan den var ny. Bytte batteri runt nyår. Det vart inte ett AGM utan ett vanligt bly/syra som skulle passa enligt Mekonomens hemsida. Någon som har något tips på vart jag ska börja leta? Kan man se något i ODB2 porten tro?
#1359689
Samt nästa gång ta bort säkringen istället till torkarna :-)

Annars så finns det manual hur du tar bort plasten till torkardiket här om du inte vet hur

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva te.x. "Fjärrstart, bränsledriven värmare" som jag bland annat innehåller vad du söker
av Boatman
#1359695
Tack för tipsen!
Det var lite halvpanik på väg ut till flyget så batteriet blev det.
Har varit iväg och meckat båt som jag kan lite bättre än bil och helt plötsligt verkar allt fungera som det ska.
Så spåret med glappkontakt känns väldigt troligt.
Ska titta på det och byta bromsbelägg fram någon gång under veckan. 24 000 mil börjar markera sin plats. Dock bara andra gången jag byter belägg.
#1359714
Det är lite småvanligt på äldre bilar att det kommer in fukt i den kontakten eller inuti motorn, och då händer det en del grejer. Huset är i alu och ärgar nåt helt kopiöst så det ligger nära tillhands att nåt hänt där.
av Jowi
#1504007
Har fått exakt samma problem som TS fast på en v40 2013, samma felmeddelande och torkare som lever sitt egna liv. Lyckades du komma fram till vad problemet var? hittade ingen lösning i tråden.

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]