Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358714
Hejsan!
Var inne förra fredagen på Volvo för 10 000mils service, samtidigt fick jag 2 nya uppdaterade mjukvaror inlagda och något ombyggt till kylaren (något som ska göras på ett antal volvo:s).
När jag sedan körde hem så vill den nu hacka till i 1, 2 och 3:ans växel vid körning i låg fart??
Typ när man kört över ett fartgupp i 2:an och sedan ska gasa upp så "hostar "hackar" den till eller när man går ner i 2:an för att sedan köra in i en rondell och ska sedan gasa upp igen.

Detta sker inte i högre farter utan bara vid låga farter upp till typ 50km/h.

Efter jag pratat med verkstaden så skulle jag komma in nu på onsdag, de trodde det kan vara en spridare som läcker?
Märkligt att den börjar att läcka direkt efter service, själv tror jag på en bugg eller något strul i den nya mjukvaran?

Någon som har råkat ut för något liknande??

Gäller alltså en XC60 D4 FWD med mannuel låda från 2014 och som nu gått 10 000mil.

Mvh
Smygaren
#1359110
Efter verkstadsbesök idag så var det EGR ventilen som inte fungerade som den ska!
Märkligt att detta händer direkt efter service??

Vad kan denna kosta att byta måntro?
#1359155
Går på maskinskade försäk. Självrisk beroende på bolag och antal mil på mätaren.
Hade samma på min 2016 10600 km, kostade 5500 kr på Volvia.
#1359164
Byts inte egr kostnadsfritt för kund? Den bil jag skrivit på men inte hämtat än vill jag minnas att de ska byta egr på och det står Volvo centralt för.

Den hade i alla fall felkod ECM-P200A200 Fördelningsrör insug prestanda
#1359167
Jag fick felkod ECM-P040700, Avgasrecirkulation givare "B" krets låg.
Egr ventil går trögt.

Enligt. Volvo så ska EGR ventilen nu bytas. Jag väntar på kostnadsförslag.

När jag gjorde servicen precis så byggde de om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR). Efter denna ombyggnad började bilen hacka o gå ogämnt.

Mkt märkligt!
Jag har 7000kr i självrisk på maskinskadan.
#1359171
EGR-problem täcks upp till ett visst antal år/mil genom emissionsgaranti, sök på ordet i forumet. Antagligen är du över både år och mil tyvärr.

Läser du "Normals" inlägg viewtopic.php?p=1349290#p1349290 och sen tittar igenom hela den tråden så tror jag du får bra grep på vad det handlar om.
#1359181
5 år/ 8000 mil gäller emissionsgaranti.

Om bilen blev märkbart sämre efter denna fix, då skulle jag kräva att dom gör om till som det var innan och drar tillbaka uppdateringen, för att se om problemet försvinner. Går det inte, då får dom stå för hela kalaset själva för att åtgärda problemet.
#1359195
Nu sa verkstads tjejen att när de känt på ventilen så fastnar den i sina lägen och går inte tillbaka, den kärvar alltså!
Kan den inte fått massa skit i sig efter ombyggnaden som de gjorde av kylsystemet där bla "Ecm egr rebuild ap" utfördes?

Kan man inte rengöra den/smörja upp den? Har sett några videor om detta.
Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]