Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357883
Har en XC60 2010 med D5,a, som plötsligt drar kylarvätska. Det har hänt vid två tillfällen nu. Där emellan inga problem. Första gången, den 30 november 2019, mellan Stocholm och Uppsala, kom felmeddelande om kylvätskeservice. Då var nivån låg och jag fyllde på. Nu i söndags åkte jag från Uppsala till Sandviken. Fick då samma meddelande. Båda gångerna hade jag använt extravärmen . När jag fyllde på, i Sandviken, så läckte det rejält vid höger hjulhus. Jag åkte åter mot Uppsala, och det läckte inte mer än att jag kunde fylla på, var 20:de km. Så jag lyckades ta mig tillbaka. I måndags, när jag fyllde igen, så läckte det på samma ställe. Därför blev det verkstan idag och fick systemet fyllt och det provtrycktes. Inget läckage alls! De demonterade inneskärmen och gjorde en koll, men fann inget som var trasigt.
Nu hade jag inte använt extravärmaren.

Nu till min fråga!
Kan det vara så att extravärmaren, då den blir varm, läcker? Men då den inte används, håller sig tät!
Någon som råkat ut för samma problem?
#1358582
Har du konstaterat vart det läcker och därmed även bild som du kan lägga upp här ?
Annars kan du själv hissa upp bilen, lossa HF hjul, därefter innerskärm. Kör sedan igång värmaren när bilen är kall och se om/vart det läcker. Hissa inte upp bilen för högt/ojämnt ifall läckaget är lägesberoende
#1359166
Har bara varit på en verkstad, där de inte kunde hitta något fel. Jag har använt värmaren några gånger tidigare. Men då inte vid långkörning. Då fick jag inga felmeddelanden. Nu har det varit lite för varmt, så värmaren stänger av sig ganska fort. Får felsöka då det blir/om det blir kallare igen.
Just nu är den tät.
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]