Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357536
Så har man tydligen drabbats av klassiskt "kopplingsslir" som jag en gång hade på min V70 D5-06.
Varvräknaren sticker iväg ca 500 varv på mest 5:ans växel vid kraftigare gaspådrag ca 2 sekunder innan den hittar tillbaka igen,inte alltid men ibland.
Jag hann aldrig fixa min gamla bil då en älg ville agera kylaremblem så det blev skrot men nu misstänker jag att jag får bita i det sura äpplet o reparera på V60:n...
Någon som har kostnader för detta på verkstad ca-pris alltså?
Kanske har en som kan fixa i egen verkstad men vad behöver jag för reservdelar?
Känns som det kommer bli ett stort hål i plånboken...
Har sökt lite men det är mest V70 man hittar,visst samma motor men det vore kul med lite priser som andra fått ge o kanske vad som behövs om det ska göras privat.

MVH/Roger
#1358358
Ingen som har drabbats av detta och vill dela sina erfarenheter/kostnader om det?
Trodde det var ändå ett ganska förekommande problem tillslut på volvobilarna då det ofta får agera slitvargar med många mil.
#1358403
Har nyligen köpt ett kit till min S80/02 för 1810 kr. Det va det billigaste dom hade på AutoDoc. Ingen idé att lägga mer på den då den gått snart 40.000 mil. Ska göra jobbet själv men hörde mig för på en verkstad som är billigast i trakten av riktiga verkstäder. 5000 ville han ha för jobbet. Kitet har lamell, tryckplatta och urtrampningsmekanism och är till 2.4, 140hk motor m.fl.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ER
#1358444
Gick på mellan 25-30" på en V60 D2/Drive E MY12 hos Volvo. Hela framvagnen behöver beröras tydligen enligt VIDA för att få ner v-lådan enligt regelboken om man inte fulknepar runt det för att spara tid/kostnad. Hade ett standardfel med fjädern som pajade på just dessa modeller.
Inte lika smidigt som på P2 plattformen som hade svårt att komma över 13" i kostnad inkl uttrampningslagret och det hos Volvo, men gav drygt 8900kr på lokal verkstad med jobb utfört av person som jobbat på Volvo tidigare.
#1358446
ER skrev:Gick på mellan 25-30" på en V60 D2/Drive E MY12 hos Volvo. Hela framvagnen behöver beröras tydligen enligt VIDA för att få ner v-lådan enligt regelboken om man inte fulknepar runt det för att spara tid/kostnad. Hade ett standardfel med fjädern som pajade på just dessa modeller.
Inte lika smidigt som på P2 plattformen som hade svårt att komma över 13" i kostnad inkl uttrampningslagret och det hos Volvo, men gav drygt 8900kr på lokal verkstad med jobb utfört av person som jobbat på Volvo tidigare.
Ja man måste lossa drivaxlarna helt och även lossa lite grejer i motorrummet för att komma åt växellådan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1358490
ER skrev:Gick på mellan 25-30" på en V60 D2/Drive E MY12 hos Volvo. Hela framvagnen behöver beröras tydligen enligt VIDA för att få ner v-lådan enligt regelboken om man inte fulknepar runt det för att spara tid/kostnad. Hade ett standardfel med fjädern som pajade på just dessa modeller.
Inte lika smidigt som på P2 plattformen som hade svårt att komma över 13" i kostnad inkl uttrampningslagret och det hos Volvo, men gav drygt 8900kr på lokal verkstad med jobb utfört av person som jobbat på Volvo tidigare.
Oj!
Det var saftigt pris :-o
Trist att dagens bilar måste monteras ner helt o hållet för att byta en glödlampa...
Börjar allvarligt misstänka att min kompis inte ger sig på detta då det ska rivas så mycket.
Tittat lite på grejer men vad är det som behövs?
Kopplingssats:https://www.autodoc.se/sachs/1222385 Fattade det som att den var 15% starkare än original
Detta,behövs det bytas? Eller hur upplever man att den börjar bli dålig? https://www.autodoc.se/sachs/7009122
Dubbelmassesvänghjul? Är det något som byts med tanke på mina "kopplingsslir"? Jäklar var dyrt de var :-o
https://www.autodoc.se/sachs/12794171
#1358491
Jag har faktiskt gjort ett garagegolvsbyte på en sån motor (i en v70, men ingen skillnad) och det gick. Några grejer värda att nämna är TYNGDEN i en m66 låda. Någon månad innan hade jag bytt på en s40 2,0d med 6 vxl fordlådan. Jag ska inte säga att det var halva vikten, men det kan inte vara så långt ifrån.
Subframen måste även bort på s80/v70/v60 osv, något som inte behövs på s40/v50. Tar en del tid.
Du kommer behöva en brygga över skärmarna att hänga motorn i, ett sac-verktyg och något lämpligt att lirka upp (och ner) lådan med.

Försök fixa 2 pelarlyft och växellådslyft.
Svänghjul brukar överleva på 5 cyl, kan behöva slipas men det ser du vid demontering.
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]