Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
#1357346
Min son har en s60 t4 -11 som vädringsfunktionen ofrivilligt aktiveras efter en stund vid låsning.
Random, och olika lång tid innan det händer.
Har provat båda dosorna med samma resultat. Mjuk eller hårdvaruproblem ? Någon som vet vad det beror på ?
Senast redigerad av 1 LottaGroning, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1357367
Aldrig hört att rutorna går ner automatisk vid låsning men det låter som ett mjukvaroproblem. Händer det varje gång och gäller det samtliga rutor på bilen? Vädringsfunktionen ska ju bara aktiveras vid långt tryck vid upplåsning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1357371
Kan det ha blivit något med låsknappen på förardörren?
Långt tryck på upplåsning kör ner rutorna, motsvarande på låsknappen kör upp rutorna. Kan vara värt att testa att köra ner och upp rutorna med denna knapp, för att se om det funkar som det ska.
Samma förfarande som på nyckeln med andra ord.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1357385
Eller kanske ett början till kabelbrott mellan dörr och kaross så det blir felsignal? Det händer då och då har jag läst här, kabelbrottet alltså :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1357412
LottaGroning skrev: mån 06 jan 2020, 16:18 dannesk : Det händer inte varje gång utan mer "random".
fjohan82 : Menar du knappen för "panikinlåsning "
Mja, jag menar knappen med ett låst och ett upplåst hänglås på: http://www.bildelsbasen.se/156-W387765.html
Den sitter på dörren framför panelen med fönsterhissarna.

Testa även att köra alla fönster upp och ner med alla bilens knappar.

Bra att börja att checka av de billigaste sakerna... :-)
#1393596
Öppnar denna tråd igen. Nuvarande läge. Verkstad har felsökt = ingen felkod. Jag har bytt låsknappen för centrallåsning i förardörren. Felet har varit borta i två månader, igår återkom felet.
Nya förslag på åtgärd mottages tacksamt. :-/
#1404624
Felsökningen fortsätter. Har haft bort dörren hittade två kablar som var av, men de var till högtalaren. Hade samtidigt bilen strömlös två timmar samt oxidtvättade kontaktstyckena vid A-stolpen.
Felet återkom igen efter två dagar . Rutorna går ned vid låsningsklicket som hörs efter ett antal sekunder. Funderar på att byta centrallåsmodulen i förardörren.
Vet någon om man måste koda in den mot bilens nycklar eller bara att montera och den lirar sedan ?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...