Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PKHL1985
#1357302
Jag har i november köpt en XC 60 D4 årsmodell 2017 (gamla modellen). Den har nu 6300 mil på mätaren.
Snart dax för service och min fråga är, måste jag serva bilen hos Volvo när det kommer till garantier mm?
av Sudden78
#1357321
Nej, det måste du inte. Dock lär det vara en fördel den dagen du säljer bilen. Köpare uppskattar bilar som är servade på märkesverkstäder. Annars är det vissa försäkringar, bla maskinskada hos Volvia som är förlängd förutsatt att du servat på Volvoverkstad.

Absolut viktigast är att du lämnar bilen till någon som är duktig. Fördelarna med Volvo verkstäder är att du får Volvo assistans och mjukvaran laddad på köpet när du servar, de kan Volvo bra och de brukar vara duktiga på att sköta sig, min erfarenhet. Det är inte heller alltid dyrare på märkesverkstäder, skall faktiskt tilläggas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av UnleashFusion
#1357332
Lättast är och gå till olika verkstad och fråga om pris. hur stor skillnad är priset? (då menar jag inte någon allanballan verkstad utan icke-märkesverkstad eller mindre verkstad som du kanske vet/hört gör rätt service för mindre peng.

Jag valde Volvoverkstad då kostnaden där jag bor är helt okej pris för att vara märkesverkstad och jämförde med mindre verkstad(där man inte fick stämpel). och Mekonomen och några till. Kostnaden skiljde kanske.. 100-200kr då är valet lätt att ta märkesverkstad som då ger Volvo assistans samt mjukvaruuppdatering(på min bil kvittar det) men för MY17+ känns det värt enligt mig.
av dannesk
#1357362
Jag skulle abolut inte servat en my17 någon annanstans än hos Volvo. Det släpps nya programvaror till denna modell och senast fick jag ny stor uppdatering på mediasystemet i november och den 6-stegade automatlådan i september. Skillnaden in pris mellan Mekonomen och Volvo på min XC60 D4 AWD my17 var försumbar men då kan inte Mekonomen uppdatera bilens mjukvaror och de kaliberar inte heller CitySafety kamerorna m.m.
av PKHL1985
#1357488
Sudden78 skrev: mån 06 jan 2020, 12:08 Nej, det måste du inte. Dock lär det vara en fördel den dagen du säljer bilen. Köpare uppskattar bilar som är servade på märkesverkstäder. Annars är det vissa försäkringar, bla maskinskada hos Volvia som är förlängd förutsatt att du servat på Volvoverkstad.

Absolut viktigast är att du lämnar bilen till någon som är duktig. Fördelarna med Volvo verkstäder är att du får Volvo assistans och mjukvaran laddad på köpet när du servar, de kan Volvo bra och de brukar vara duktiga på att sköta sig, min erfarenhet. Det är inte heller alltid dyrare på märkesverkstäder, skall faktiskt tilläggas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tackar! :-)
av PKHL1985
#1357489
dannesk skrev: mån 06 jan 2020, 15:17 Jag skulle abolut inte servat en my17 någon annanstans än hos Volvo. Det släpps nya programvaror till denna modell och senast fick jag ny stor uppdatering på mediasystemet i november och den 6-stegade automatlådan i september. Skillnaden in pris mellan Mekonomen och Volvo på min XC60 D4 AWD my17 var försumbar men då kan inte Mekonomen uppdatera bilens mjukvaror och de kaliberar inte heller CitySafety kamerorna m.m.
Tackar :-)
av PKHL1985
#1357490
dannesk skrev: mån 06 jan 2020, 15:17 Jag skulle abolut inte servat en my17 någon annanstans än hos Volvo. Det släpps nya programvaror till denna modell och senast fick jag ny stor uppdatering på mediasystemet i november och den 6-stegade automatlådan i september. Skillnaden in pris mellan Mekonomen och Volvo på min XC60 D4 AWD my17 var försumbar men då kan inte Mekonomen uppdatera bilens mjukvaror och de kaliberar inte heller CitySafety kamerorna m.m.
Tackar :-)
av PKHL1985
#1357491
dannesk skrev: mån 06 jan 2020, 15:17 Jag skulle abolut inte servat en my17 någon annanstans än hos Volvo. Det släpps nya programvaror till denna modell och senast fick jag ny stor uppdatering på mediasystemet i november och den 6-stegade automatlådan i september. Skillnaden in pris mellan Mekonomen och Volvo på min XC60 D4 AWD my17 var försumbar men då kan inte Mekonomen uppdatera bilens mjukvaror och de kaliberar inte heller CitySafety kamerorna m.m.
Tackar :-)
av mortimer
#1358637
Satt precis och läste lite löst på Volvocars hemsida om Volvo Selekt garanti. Hr du köpt en bil med den garantin från t.ex Bilia så måste service utföras av Volvo aukt verkstad enligt serviceintervaall göras för att garantin ska gälla.
På denna sidan en bit ner under Nybilsgaranti:
https://www.volvocars.com/se/bilar/uppt ... lsrc=aw.ds
"För att garanti ska gälla måste service ske på auktoriserad Volvo-verkstad enligt bilens serviceintervaller. Garantin upphör vid vidareförsäljning"
av Sudden78
#1358647
mortimer skrev:Satt precis och läste lite löst på Volvocars hemsida om Volvo Selekt garanti. Hr du köpt en bil med den garantin från t.ex Bilia så måste service utföras av Volvo aukt verkstad enligt serviceintervaall göras för att garantin ska gälla.
På denna sidan en bit ner under Nybilsgaranti:
https://www.volvocars.com/se/bilar/uppt ... lsrc=aw.ds
"För att garanti ska gälla måste service ske på auktoriserad Volvo-verkstad enligt bilens serviceintervaller. Garantin upphör vid vidareförsäljning"
Nu pratar vi ”selekt”, detta har inget med Volvos vanliga garantier eller goodwill att göra. Gäller bara selektbilar köpta begagnade hos ÅF.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]