Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av h20
#1355466
Försökt googlat lite för att se vad som gäller kring oljebyte i automatlådan (den 8-stegade). Fråga på verkstaden för någon vecka sedan som sa att den var underhållsfri. Har alltid bytt olja i växellådan på alla bilar jag ägt tidigare för jag har sett de som en billig försäkring. Ni som byter, vad har ni för intervall?

Någon som vet om taxi har med de som servicepunkt? Någon som har en kostnadsbild på vad de kan tänkas kosta att byta?
#1355482
Runt 6000 mil är som tidigare nämnt vad som brukar rekommenderas.

Har själv fått offert på mellan 4-5000kr för byte
#1355833
Kikade igenom mailen efter faktiska offerter nu. Detta är i Umeå.

BDS/Autoparts: 4400kr

Mekonomen: 4150kr (DSG filter på bild ska inte med)
Bild

Bilbolaget (Volvo) 4169kr

Bild
#1355851
Det priset hade jag tagit. Inte helt enkelt att göra själv och det går åt minimum 10 liter olja om det ska bli bra. Svårt att hitta rätt olja till nyare lådor och byte 5000-6000 mil oftare om du drar husvagn många mil om året.
#1355852
Ja det där Volvopriset såg inte helt dumt ut måste jag säga.
Trodde det var dyrare hos en märkesverkstad...
#1355854
KjellinJ skrev:Det priset hade jag tagit. Inte helt enkelt att göra själv och det går åt minimum 10 liter olja om det ska bli bra. Svårt att hitta rätt olja till nyare lådor och byte 5000-6000 mil oftare om du drar husvagn många mil om året.
fjohan82 skrev:Ja det där Volvopriset såg inte helt dumt ut måste jag säga.
Trodde det var dyrare hos en märkesverkstad...
Har även en verkstad som gör en ordentlig spolning med någon typ av maskin, det ska dom ha 5000kr för. Frågan är om det är värt pengarna/bättre. Jag antar att normalfallet bara är att låta en viss mängd olja rinna genom för att spola, varmköra, växla osv för att det ska bli ren. Frågan är om deras maskin gör det bättre.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]