Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1358257
dannesk skrev:Jag har en XC60 my17 med originaltonad rutor och meningen är ju att det ska vara mindre ljusinsläpp för att det blir behagligare i kupén på sommaren. Jag tycker inte sikten utåt blir speciellt lidande och jag har också backkamera på min och i kombination med LED-backljus så ser jag perfekt bakåt oavsett om det är mörkt eller ej både genom rutorna och kameran. Originaltonade och laminerade rutor för mig var ett krav och har man småbarn i baksätet så är detta perfekt när det är varmt/soligt på sommaren.
Tror originaltonening är ljusare än hur det brukar göras då det eftermonteras.
Jag har också originaltoning och tänker egentligen inte på det alls inifrån bilen.
#1358258
berrabus skrev:
dannesk skrev:Jag har en XC60 my17 med originaltonad rutor och meningen är ju att det ska vara mindre ljusinsläpp för att det blir behagligare i kupén på sommaren. Jag tycker inte sikten utåt blir speciellt lidande och jag har också backkamera på min och i kombination med LED-backljus så ser jag perfekt bakåt oavsett om det är mörkt eller ej både genom rutorna och kameran. Originaltonade och laminerade rutor för mig var ett krav och har man småbarn i baksätet så är detta perfekt när det är varmt/soligt på sommaren.
Tror originaltonening är ljusare än hur det brukar göras då det eftermonteras.
Jag har också originaltoning och tänker egentligen inte på det alls inifrån bilen.
Hej
Finns ju olika nyanser att välja mellan när du köper bilen ny
av dannesk
#1358268
@Jimmy Svensson,
Jimmy Svensson skrev:Hej
Finns ju olika nyanser att välja mellan när du köper bilen ny
Jasså var har du sett det? Lastpaketet med laminerade rutor på XC60 (som jag har) har bara en toning och även om man köper rutorna som tillval separat. Om nån har eftermonterat solfim på bilen så kanske nån har val en mörkare nyans med det syns tydligt om det är solfilm, blir inte alls lika snyggt som original.
av mortimer
#1358269
Lastpaket som de flesta verkar ha(oftast på Summan dessutom) med tonade rutor innebär såvitt jag förstår 5st Mörkt tonade rutor och elbaklucka
av mortimer
#1358470
dannesk skrev: fre 10 jan 2020, 09:46
mortimer skrev:En liten uppdatering bara. Jag har ju en tid itne vetat vilken bil jag ska köpa/byta till från min V70. Har vandrat både mellan V90, XC60 och Mazda CX-5. Var och provkörde en XC60 D4 Summum Classic 2017 idag, Polestar optimerad. Fanns back kamera också, Navigator, rattvärme samt taklucka. Då vi har barn och därmed vagn(enklare sulky från Brio) så hade vi med denna för att se om det gick att få in. Var inga större problem. Som det känns nu är det en XC60 vi ska ha. Det enda som var fruktansvärt störande var att rutorna var mörkt tonade; ljusinsläppet var väldigt påverkat och synen bak likaså utifrån detta. Priset låg någorlunda rätt också. Som det är nu så vet vi i alla fall vad vi letar efter.
Jag har en XC60 my17 med originaltonad rutor och meningen är ju att det ska vara mindre ljusinsläpp för att det blir behagligare i kupén på sommaren. Jag tycker inte sikten utåt blir speciellt lidande och jag har också backkamera på min och i kombination med LED-backljus så ser jag perfekt bakåt oavsett om det är mörkt eller ej både genom rutorna och kameran. Originaltonade och laminerade rutor för mig var ett krav och har man småbarn i baksätet så är detta perfekt när det är varmt/soligt på sommaren.
Vad innebär laminerade rutor ?
Har du taklucka/panoramatak också ?
av dannesk
#1358476
Laminerade rutor innebär att två glasrutor är laminerade med ett mellanskikt av segare material som i princip gör rutorna okrossbara samt dämpar ljudet utifrån markant vilket ger en betydligt tystare kupé.
Jag har också taklucka med panoramatak vilket var ett krav då jag bytte bil. Detta är också ett måste för mig i nästa bil om jag väljer V60CC/XC60/v90CC, kommer inte välja en bil utan detta.
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]