Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1347209
Jag har efter tio års väntan äntligen beslutat mig för att det är dags att skaffa en XC60. Det verkar vara helt rätt bil för mig i livet just nu och jag har gjort rätt mycket efterforskning så jag har hyfsad idé om vad jag vill ha och vad jag inte vill ha (Bensin, <300k, AWD, Automat, Vit, T6).

Just nu står jag mellan en finfin T6a med V6 (-15) i Sverige med Polestar optimering och en T6a med R4 (-16) i Tyskland som inte har Polestar men är ett år nyare. De har gått ungefär samma och ligger i stort sätt identiskt till i pris.

Det är ju avsevärd skillnad i bensinförbrukning mellan 4an och 6an, men verkar ha ungefär samma hästar och torque vilket jag tycker verkar fuffens. Jag hittar dessutom inte en endaste 4a i Sverige som inte är -18 och nyare så detta verkar vara en modell de bara testade att sälja utomlands vilket ytterligare gör mig försiktig.

Tysken är en Inscription Linje, vilket jag inte riktigt blir klok på vad det betyder. Inscription känner jag såklart till, men vad är "Linje" för paket/trim?

Så två frågor:
1: Är 4an att föredra före 6an eller är 6an helt sonika en robustare motor och mer prövad teknik
2: Vad innebär det att den har "Linje" trim?
#1347224
1. Sexan (Inte V6 utan R6) är alltid awd. Skottsäker som jag förstått och en allmän trevlig upplevelse. Automaten är betydligt omodernare än den med fyra. (VEA fyran oxå såldes både med fwd o awd i Sverige men inte särskilt många)
2. Måste väl bara mena att utrustningsnivån/linjen är inscription/summum. Tänk typ att VW utrustning ex heter r-line.

I övrigt finns det massvis att diskutera i frågan!
#1347227
Tack för svar, tror du har rätt angående "linje"-att det är kanske tyska för utrustningspaket eller något :-)

Ang. R6 vs R4 menar du alltså att fyran helt enkelt är nyare, men finns det någon statistik eller åsikt om det också betyder att den är klenare som motor sett, eller har fler barnsjukdomar då detta var första året de stoppade in den i XC60. Eller är det helt sonika så att 4an är ett bättre köp givet att jag har ett bra pris på den?
#1347235
Finns säkert dom som vet mer fakta än mig som kan svara här, men kommer några reflektioner från mig iaf. 6:an är en raksexa förresten..:

-Om jag förstått saken rätt är R6:an konventionellt insprutad, vill säga fördelen att spridarna sitter i insugen och spolar rent detta samt håller ventilerna rena från "carbon build-up". Nackdelen är så klart högre förbrukning som ny med denna äldre teknik, MEN hur ser verkligheten ut när dagens direktinsprutade fått carbon build-up? Ganska tyst om detta och en del skriver att det bara är ett problem i USA med svavelhaltig bensin etc, men nje, tror det är ett större problem än vad som uppmärksammas. Googla det och audi t.ex
-Jag har provat de största varianterna av dagens bensin R4:or från Volvo och är inte fullt lika impad av motorkaraktären som hos R6:an, tveklöst. R6:an har en omedelbar respons såsom en riktigt rapp sugmatad, ej överladdad R6:a, OCH sen vidare en jämn och lagom turbokick som sträcker sig helt OK upp i register för vägtransport av alla de slag. Tyvärr såldes inte R6:an ihop med manuell växellåda, vilket hade varit fantastiskt med det bottenvridet! Du skriver att vrid och effekt är ganska lika, jag håller inte med och det är nog avsaknaden av botten som gör att den där omedelbara responsen inte riktigt infinner sig i R4:an, snegla kurvor hos t.ex BSR, det skiljer markant i botten....
-Bekanta i branschen som sett mkt vad som händer efter många mil med bägge dessa motorer, anser att bägge är skottsäkra konstruktioner, men framförallt har R6:an lovordats men är väl för att det inte finns lika stort underlag för R4:an än i erfarenhetsdatabasen. Är ganska övertygad om att VEA motorerna inte släpptes före de va färdigutvecklade och jag tror inte de snålat med dimensioneringarna. Tror bestämt att de haft testbilar med marknat högre effekt än vad som sålts, som klarat testerna riktigt bra. Var väl BSR som lovordade den nya motorn som väldigt robust och trimvänlig också? Nu vet jag inte hur det är med serviceintervall avseende storservicar på R4:an, men för R6:an är dom obefintliga före 24 000mil så där har man en sak som är smidig med snabba och billiga servicebesök i många år.
-När det gäller förbrukningen så brukar jag få en klart högre förbrukning än angivna blandade enligt spec, när jag kör downsizade motorer, och lägre än spec när jag kör de med stor cylindervolym, så även vid de korta jämförelser jag gjort mellan här diskuterade motorer, men tveklöst borde det GÅ det att hålla ner förbrukningen med de nya motorerna, det har nog hänt en hel del i utveckling mellan dom.
-Jag håller mig enkelt under litern/milen med 6:an i min XC70 och då ligger jag gärna lite över medeltempo så blir en del omkörningar och då nyttjar jag gaspedalen, det är en helt OK förbrukning för en så tung 4x4-bil.
-En parameter jag inte reflekterat över är ur växellådorna skiljer mellan motorerna. Den ihop med R6:an växlar inte omärkbart precis men handlar givetvis en del om programmering för att minska förbrukning med motorbroms som slår till lite abrupt ibland i långa nedförslut med släppt gas etc, så prova gärna och jämför dom då där kan va skillnader till R4:ans fördel ev.

Finns Four-C till XC60 och någon av dom har detta så hade jag hissat den bilen pga det ett par snäpp bara för detta då det är en trevlig finess för att minska krängandet på asfalt, men åka bekvämt på grusvägar. Parkeringsvärmare likaså.

Då det inte finns så många T6 med 300+ hk R6:or sålda så lär de stå sig väldigt bra i värde, trots sin äldre teknik, men givetvis är en R4 sannolikt mer lättsåld till en bredare massa nästa gång du ska byta bil, är tänkbart.

Rekommenderar att du kikar verkliga bränsleförbrukningar bland, bland annat gasglada tyskar via spritmonitor.de för några olika modeller med dessa 2 motorer,. Snabbkik på just XC60 ger 1dl/milen skillnad, det är ju inte så mkt för att åka 6:a kan jag tycka
#1347271
Se till att provköra en bil med nya T6-motorn, eller åtminstone en motor ur samma generation (VEA).
Jag provkörde en XC60 T5 nyligen, och jag var tvungen att titta på bakluckan för kontrollera att jag inte fått en D5 istället! Rå motorgång och dieselliknande ljud.
Ljud och motorgång är enormt mycket trevligare hos gamla (äkta) T6:an.

Det kan vara svårt att hitta en bil att provköra med den motorn, men...

Jag känner lite lätt ångest inför nästa bilbyte (om ett par år). Någon nyare XC60 med T5 eller T6 kan jag inte tänka mig. Jag skall provköra en T8 innan jag börjar fundera på andra bilmärken.

Jag haft både fem- och fyrcylindriska Volvo innan och de nya fyrorna imponerar inte på mig.
#1347280
T8:or imponerar inte heller, med prislappen med i värderingen. Helt ärligt är responsen skönare i 6:an
#1347322
Jag har haft en XC60 T6 AWD med raka sexan i åtta år, men sålde den nu i somras. Det är en fantastik bil och motorn är välbeprövad och skall inte ge dig några bekymmer. Den är mycket mer sofistikerad än fyran, men den har ju törsten som sin största nackdel, det är en törstig pjäs. Nu hade jag den äldre 315hk versionen och inte 329hk versionen som sägs vara cirka 1dl snålare per mil. Men vid normal körning låg min på mellan 1,1-1,3 liter milen. Skulle man under 1,1 fick man verkligen vara försiktig. Lådan tyckte jag fungerade helt okej, absolut inte så dålig som det ofta försöker framhävas.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]