Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addefet
#1346675
Hej Allesammans!

Har en V60 Ocean Race D4 ca180hk 2015 Automat med Dieselvärmare och Volvo On Call. Självklart har batteriet laddat ur två gånger det senaste, och imorgon bitti hämtar bärgaren bilen och tar den till Mekonomen. Verkstaden sade då att det fanns antingen 80 Ah eller 85 Ah batteri, varpå jag svarade 85 Ah för att jag inte kan något om batterier. Har nu googlat som en jäkel och ser att mitt batteri som sitter i är original och ett 90Ah gissar på 720 A (EN).

Det som dem vill sätta i är ett 85 Ah 800 A (EN) https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 20-S5011sv

Räcker detta batteriet för min bil med tanke på dieselvärmaren som jag startar ganska ofta med appen? Jag har inte start/stop funktion som jag läst om. Jag är orolig att batteriet inte ska räcka, kör tyvärr korta sträckor men ska försöka köra längre.

Min nästa fråga är med tanke på att jag kör korta sträckor, om någon vet om en batteriladdare som man kan ladda när batteriet sitter i bilen utan att vara inkopplad i ett vägguttag samtidigt? Jag bor i lägenhet och har ingen möjlighet att dra en förlängningskabel på 200m... Vore smidigt att ha en batteriladdare som man kan stänga motorhuven nästan helt, sen ta ut laddaren.

Snabb hjälp uppskattas då jag ska till Mekonomen 11/7 (imorgon fredag)
av mikebike
#1346691
Jag har ett 45 Ah batteri som jag ställer i bagagerummet tillsammans med en step-up laddare som jag ansluter via uttaget (för kylskåp o.dyl.)
av addefet
#1346695
Tack för info, jag är lite sugen på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=noco&p=5039720 Noco GB40, den startar batterier enkelt men frågan är om man kan ladda bilabatteriet utan att den ska vara ansluten till ett vägguttag? Googlat massor men ser inte att någon faktiskt laddar bilen med den.. Vore ju smidigt att ha både och annars. Möjligtvis laddar den bilbatterier men inte fullt ut.
av addefet
#1346703
Tack för info, då får jag tänka ut något annat! Något som vet om 85Ah batteri kommer fungera bra med min bil, så som jag använder den eller ska jag vända mig till en annan verkstad som kan skaka fram 90Ah batteri?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1346741
Det lär funka bra med 85Ah, i min V60 diesel MY13 med värmare satt det ett 80Ah original och jag bytte nyligen till ett nytt med samma kapacitet. Förvisso ett AGM batteri då bilen har start/stopp.

Däremot är jag väldigt tveksam till om det föreslagna batteriet kommer passa, i min V60 är det 175mm i höjd som är max, och speciellt om det skall vara ett så pass långt batteri som det föreslagna. Jag satte i ett Varta batteri som var 284mm långt och 175mm högt, då på 80Ah, det var också den storleken som satt i från fabrik.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1346744
Tycker absolut att du ska ha ett AGM-batteri som tål djupare urladdningar. Att du har en D4 2015 utan start/stop känns väldigt märkligt. Morsan och en gammal kollega kör biltemas gula AGM-batterier utan problem. Hon har start/stop och 70Ah batteriet. Bytte I maj och funkar bra.

Fyra års garanti på dom också om jag inte missminner mig.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av nikliz
#1346783
Har själv en D4 AWD 2015 utan start/stop. Är det för fyrhjulsdriften? Skatten blir ju inte så rolig dock när man inte har S/S.
av addefet
#1347001
Tack för hjälpen alla, som MartinS nämnde så passade inte batteriet varpå verkstaden åkte och hämta ett original batteri på Bilia, så nu har jag samma som jag hade innan :)

Det är en AWD utan S/S, skatten vill jag inte ens prata om..:)

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]