Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
#1346258
Köpte ett Bosch agm startbatteri till min v70 och nu 18 månader gammalt så får det laddas titt som tätt,åkte till Mekonomen där det är köpt för att reklamera det, garanti i 3 år då sa dom att det var svårt att få ett nytt batteri, kan dom göra så?
av Gelis
#1346272
Näe det får dom inte, har du papper på att det är 3 års garanti så är det upp till Mekonomen att ta det med Bosch, du som kund ska inte ta några kostnader. Om dom vägrar så måste dom bevisa att du sabbat batteriet. Däremot om du inte har något papper på att det är 3 års garanti så blir det nog upp till dig att bevisa att det var ett ursprungsfel efter 1 år.
av Gelis
#1346289
Då ska Mekonomen bevisa det, inte bara hävda att så är fallet. Hänvisar Mekonomen att Bosch hävdar det så är det inte dina bekymmer utan det får Mekonomen driva reklamationen mot mot Bosch.
av Rådlös
#1346339
En språkfråga bara, som kanske har betydelse.
Du säger att du har papper på att det är tre års garanti! Är pappret bara en broschyr eller är det ett kvitto på köpet? Det viktiga är ju hur gammalt batteriet egentligen är och när du köpte det. Åldern går i och för sig att läsa ut på batteriet.

Men du skall också ha klart för dig att det är väldigt lätt att ha ihjäl ett batteri även om det är i det närmaste nytt. Dålig eller utebliven laddning förkortar ett batteris livslängd väldigt fort och effektivt. Ett batteri skall i princip alltid vara fulladdat. Då håller det längst.
Användarvisningsbild
av Derank
#1346341
oftast gäller startbatteriers garantier endast vid cellfel, om fallet är så i det afall vet jag ej, men det är bara att stå på sig, går det så går det, jag knäckte mitt i XC60in på 18mån med. Fick ett nytt av bilbolaget efter att meken skrivit "cellfel" i reklamationen, fast det var inget cellfel, jag hade dragit ur batteriet så månag gånger med dieselvärmaren så jag knäclte batteriet och skulle egentligen inte fått ett nytt, men tjöta liet på Mekonomen så kanske det går.
av volvofantast
#1346403
Dom var verkligen hjälpsamma,dom ville nollställa batteriövervakningen för det hade jag inte gjort,hjälper inte det så blir det ett nytt batteri,dom var verkligen trevliga och hjälpsamma :-)
740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]