Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1345201
Har då en V60 D5-14. Sista årsmodellen innan VEA.

I diverse forum så läser man om människor som fått problem när de bytt batteri i en modernare bil. Kan inte påstå att jag uppmärksammat att just Volvo är en av dem.
Men nu har jag märkt att batteriet börjar tjura o vet av erfarenhet att vintern äter batteri. Så, jag kan lika gärna planera för batteribyte.

Frågan är då om man kan göra som vanligt o bara byta eller om det bör göras på verkstad som kan hålla bilen med extern ström. Är det lika illa som jag läst om vissa andra märken att batteriet måste programmeras in i bilen?
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1345203
Bara att byta, det verkstan kan göra är att kalibrera batteriövervakningssensorn. Inget som hindrar dig från att kunna byta själv.
av klirre
#1345204
Det finns flera trådar redan där samma fråga ställts, vissa påstår att man måste nolla batteriövervakningen med VIDA och andra, jag inkluderat har själv bytt utan några som helst påföljder.

Läs i instruktionsboken och följ stegen där så ska inget oväntat ske. Det viktiga är att man låter bilen få 5-10 min att spara ner allt innan man plockar loss batteripolerna, sen är det bara att byta batteri.

Efter bytet kommer du behöva kalibrera fönsterhissarna för att auto upp/ner ska funka, det är bara att öppna rutorna helt och stänga igen genom att hålla in respektive knapp.
av dannesk
#1345219
Vill man vara riktigt säker så se till att bilen får stå i typ minst 15 innan batteriet kopplas bort då det tar ca 15min för bilen att gå ner i sleep mode och göra systemen strömlösa. Låt sedan bilen stå strömlös i typ 30min-1tim och koppla sedan in nya batteriet så ska BMS vara nollställd. Sedan måste elhissarna kalibreras som sagts tidigare.
av klirre
#1345232
dannesk skrev: tor 31 okt 2019, 15:11 Vill man vara riktigt säker så se till att bilen får stå i typ minst 15 innan batteriet kopplas bort då det tar ca 15min för bilen att gå ner i sleep mode och göra systemen strömlösa. Låt sedan bilen stå strömlös i typ 30min-1tim och koppla sedan in nya batteriet så ska BMS vara nollställd. Sedan måste elhissarna kalibreras som sagts tidigare.
Hur funkar det med start/stopp-batteriet? Blir bilen verkligen strömlös när man kopplar bort det stora batteriet?
av Provocative77
#1345339
Tack för alla svar. Det är dagar som dessa man är glad över att man äger en Volvo, ja, bortsätt att det är en mindre kraftverk man ska byta.
Har genom åren kablat igång några andra bilar som startar medvilligt med V60-ström.
av S6024t
#1345540
Inte säkert att fönsterhissarna måste kalibreras, behövdes inte på min v60-16.
Användarvisningsbild
av Derank
#1345546
jag har nog gjort min strömlös 10gg utan att göra något efteråt, det är bara att byta rakt av

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]