Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1344586
Idag när jag körde till jobbet var det frost på riktigt första gången denna vintersäsongen, och trist nog verkar inte vänster spegel tina som den ska.

Slog på värmen till rutor och speglar när jag började köra, när jag var framme på jobbet 15 min senare var höger spegel fri från både is och fukt men vänster var frusen.

Är detta ett vanligt problem? Bilen är en v60 my18 som gått 3600mil, köpt i november förra året och i vintras funkade spegelvärmen. Jag har troligtvis garanti kvar hos Bilia där jag köpte bilen, men närmsta Bilia ligger 25-30 mil bort så jag skulle föredra att fixa det lokalt om det inte kostar massor.

Om nån stött på samma fel får ni gärna berätta vad som var fel och ungefärlig reparationskostnad.
#1344587
Under de 8 år jag hade min XC60 fick jag byta spegel två gånger per sida då värmen slutade fungera. Bara att bända bort och trycka dit den nya. Kostar cirka 1000kr och jag rekomenderar starkt att du köper originalspegel även om det svider, eftermarknadsspeglarna är helt kass, både passform men även spegelbilden, jag har provat två olika men fått slänga båda.
#1344594
MartinS skrev: mån 28 okt 2019, 07:29 Under de 8 år jag hade min XC60 fick jag byta spegel två gånger per sida då värmen slutade fungera. Bara att bända bort och trycka dit den nya. Kostar cirka 1000kr och jag rekomenderar starkt att du köper originalspegel även om det svider, eftermarknadsspeglarna är helt kass, både passform men även spegelbilden, jag har provat två olika men fått slänga båda.
Så problemet sitter i spegelglaset, låter lovande men samtidigt tragiskt att de inte lyckas få en så simpel sak att fungera. Jag har kört äldre Volvobilar innan och det har aldrig hänt på dem.
#1344613
Bara köpa från skroten annars. Sånt som blir varmt och kallt ofta går sönder tillslut. Speciellt när tillverkarna letar så billiga delar som möjligt.
Har du automatisk påslagning av värmen på speglarna?
#1344614
KalleJ skrev: mån 28 okt 2019, 09:57 Bara köpa från skroten annars. Sånt som blir varmt och kallt ofta går sönder tillslut. Speciellt när tillverkarna letar så billiga delar som möjligt.
Har du automatisk påslagning av värmen på speglarna?
Att det går sönder till slut kan jag köpa, men inte efter två år och under 4000mil. Hade jag kört 25000 och/eller bilen varit 15-20 år gammal hade jag inte klagat.

Har inte automatisk påslagning valt vad jag vet, slår på det själv.
#1344618
klirre skrev:
MartinS skrev: mån 28 okt 2019, 07:29 Under de 8 år jag hade min XC60 fick jag byta spegel två gånger per sida då värmen slutade fungera. Bara att bända bort och trycka dit den nya. Kostar cirka 1000kr och jag rekomenderar starkt att du köper originalspegel även om det svider, eftermarknadsspeglarna är helt kass, både passform men även spegelbilden, jag har provat två olika men fått slänga båda.
Så problemet sitter i spegelglaset, låter lovande men samtidigt tragiskt att de inte lyckas få en så simpel sak att fungera. Jag har kört äldre Volvobilar innan och det har aldrig hänt på dem.
Jag håller med, bedrövligt att de inte håller bättre.
#1344752
Var inne på volvo och beställde spegelglas, 1042:- ink moms. Glömde så klart fråga om de hade falsben hemma, hoppas det annars får jag beställa igen och invänta det med. Mekonomen verkar inte sälja såna och det är en bit till Biltema.
Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]