Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fctroll
#1344155
Hej,
Jag har en V60 årsmodell 15 som är en D4. Tycker den dricker väldigt mkt olja. I snitt så vill bilen att jag fyller på 0,5 l olja ungefär var 200 mil plus min 0 mil. Hittar inget som tyder på att bilen ska läcka olja heller. Är det vanligt att bilen ska dra så mkt olja?

Är det skilland på olja och olja? Är det bäst att köpa olja från Volvo och få original?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1344158
Fctroll skrev: fre 25 okt 2019, 20:29 Hej,
Jag har en V60 årsmodell 15 som är en D4. Tycker den dricker väldigt mkt olja. I snitt så vill bilen att jag fyller på 0,5 l olja ungefär var 200 mil plus min 0 mil. Hittar inget som tyder på att bilen ska läcka olja heller. Är det vanligt att bilen ska dra så mkt olja?

Är det skilland på olja och olja? Är det bäst att köpa olja från Volvo och få original?
Nej, det låter inte helt ok kan jag tycka.
Det blir ju en ansenlig mängd olja mellan varje service...
Jag har en MY17/9400 mil som jag bara har fått fylla en gång på dessa milen, då med 0,5l.
av Jimmie83
#1344165
Så gjorde min V60 D4 årsmod 14 MY15 också, det sluta med motorbyte i somras!
av Fctroll
#1344286
Jimmie83 skrev: fre 25 okt 2019, 21:39 Så gjorde min V60 D4 årsmod 14 MY15 också, det sluta med motorbyte i somras!
Fick du bytt motorn på någon försäkring/volvo som stod för det eller fick du betala allt själv?
Min bil har också gått ca 13300 mil.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1344308
I Jimmie83s tråd står det vad Bilia/Volvo anser vara en normal oljekonsumtion och din bil ligger en bit över det.
Vad du kan få för ersättning beror väl mycket på när och var du köpt bilen samt vad du tecknat för garantier och försäkringar.
Som exempel har Volvia maskinskadeförsäkring till 15/17000 mil som -kanske- täcker.
av dannesk
#1344311
Antar att det är en VEA-motor så det är väl ett vanligt fel pga dålig konstruktion på oljeringarna på kolvarna, se denna tråd.
viewtopic.php?f=70&t=149467&start=10
Användarvisningsbild
av Cotag
#1519348
Hade du lyssnat på råden i din tidigare tråd 2019 så hade kolvar/ringar antagligen varit bytta på garanti/försäkring.
av Fctroll
#1519349
Cotag skrev: mån 14 nov 2022, 17:45 Hade du lyssnat på råden i din tidigare tråd 2019 så hade kolvar/ringar antagligen varit bytta på garanti/försäkring.
Volvo ansåg inte att den mängden den drog då var införs Volvos gränser och pratade med service om de men inget gick på garanti då och jag inte drev det vidare med olvo. Nu tycker service att den troligtvis inte är inom gränsen men vill ändå felsöka och kolla så inget annat är fel. Men de säger att inga garantier täcker det eftersom den har gått så mkt som den har gjort och då är det ett motor byte som de tror skulle kosta minst 50 000 kr.
av KalleJ
#1519350
Skit i motorbyte, köp billig olja sålänge den går igenom besiktning och DPF:en inte blir igensatt.
Efter det måste det vara billigare o byta kolvar och ringar. Eller hitta en begagnad motor och byta kolvar o ringar i den.
Sen gör man inte ett motorbyte hos Volvo om man betalar ur egen ficka om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1519351
Fctroll skrev:fyller på 0,5 l olja ungefär var 200 mil plus min 0 mil. Hittar inget som tyder på att bilen ska läcka olja heller. Är det vanligt att bilen ska dra så mkt olja?
Fctroll skrev:
Cotag skrev: mån 14 nov 2022, 17:45 Hade du lyssnat på råden i din tidigare tråd 2019 så hade kolvar/ringar antagligen varit bytta på garanti/försäkring.
Volvo ansåg inte att den mängden den drog då var införs Volvos gränser och pratade med service om de men inget gick på garanti då och jag inte drev det vidare med olvo. Nu tycker service att den troligtvis inte är inom gränsen men vill ändå felsöka och kolla så inget annat är fel. Men de säger att inga garantier täcker det eftersom den har gått så mkt som den har gjort och då är det ett motor byte som de tror skulle kosta minst 50 000 kr.
Dessa va de riktlinjer som fanns 2020 i alla fall och antagligen innan då de bytte motorer 2019 men gick väl sedan över till att byta delarna med motorn på plats vad jag förstått.

Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil

Över detta så anser Volvo att man har ett problem


Då skulle din alltså 2019 dragit 2,5 l / 1000 mil vilket är över alla deras egna gränsvärden och köpt du hos en återförsäljare hade de åkt på det alla dar i veckan om det upptäcktes inom 6 månader från köp under konsumentköplagen då, alternativt kunde man ju tagit det på maskinskadeförsäkringen som andra gjort. Nu är det bara hinka i olja tills den ska säljas om man inte vill investera i att betala delarna och säkert 5 arbetsdagar förstås

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]