Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HemleN
#1337578
Halloj!

Ny här (även om jag tydligen hade ett gammalt konto av någon anledning) och har precis köpt mig en Volvo igen för första gången på många år. En V60 Polestar från 2015 blev det och även om jag är rätt nöjd med köpet så finns det en hel del grejer jag stör mig på som jag tänker att det måste finnas lösningar på, jag kan ju knappast vara den enda tänker jag.

Problem nr 1: Bältesvarnaren!
Hur får jag bort skiten? Jag parkerar nästan dagligen i ett garage där man måste gå ut ett par gånger för att öppna portar på vissa ställen, ingen människa i världen kan tycka det är rimligt att ta på sig bältet för att köra hundra meter på sin höjd och sen upprepa proceduren. På äldre bilar kunde man koppla ur kontakten till själva låsningen och på mina nyare bilar har det alltid gått att koda bort med diverse verkstadsprogram. Finns något sådant till Volvo nu för tiden och hur får jag i så fall tag i det? Jag håller på att bli galen, om inte detta går att lösa så åker bilen ut på Blocket igen.

Problem nr 2: Varselljusen!
När jag åkte hem från jobbet idag och såg speglingen av min bil i ett av fönstren noterade jag att när bilen rullar och ljusvredet står på 0 så "Dimljusen" fram är i sitt starkaste läge så har jag varken bakljus eller de orange markeringsljusen i strålkastarna, när jag sen stannar så tänds dem igen. Vrider jag över till P-ljus får jag samma resultat med skillnaden att "Dimljusen" tonar ner när jag stannar för att sen bli starka igen och resten slocknar så fort jag börjar rulla. På Autoläget vet jag inte riktigt vad som händer eftersom bilen tyckte att "lätt mulet" var en anledning att slå på halvljusen direkt. Återigen en kodningsgrej misstänker jag, för det måste ju vara möjligt att åka med varselljus + positionsljus runt om?

Problem nr 3: Bakrutetorkaren!
Förmodligen ett lätt problem hoppas jag, märkte när jag kom hem och skulle parkera att om jag hade regnsensorn till torkarna aktiverad (det regnade imorse) så drog den även igång bakrutetorkaren när jag la i backen, det här var något så simpelt som en inställning i infotainmentmenyn på alla mina senaste bilar men den här gången kunde jag inte hitta något. Jag hoppas att det bara är jag som letade för dåligt och att inte detta också är något som måste kodas.

Problem nr 4: Bärkassehållaren!
Alla vettiga bilar har krokar i bagageutrymmet för att hänga kassarna på när man vart på ICA, men tydligen inte den enligt ryktet mest praktiska bilen på våra svenska vägar... Istället ska man rulla ihop bagagerumsmattan (som inte är speciellt samarbetsvillig), fälla upp en lucka i golvet och sen hänga kassarna där. Det är illa nog när man bara vill kasta in maten och åka hem, att sen hela skiten faller ner när man accelerar gör bara saken ännu mer skrattretande. Här måste det ju finnas någon eftermarknadslösning med vanliga krokar?!

"Problem" nr 5: Fjärrstarten!
Okej, det här är egentligen inget problem utan bara något som är fruktansvärt irriterande... När jag fjärrstartar bilen via VOC för att jag strax ska gå till parkeringen och åka hem så stänger den av sig när jag kommer fram och låser upp den. Måste gå att koda? Samtidigt noterade jag också att man bara kan fjärrstarta två gånger innan man måste göra en "riktig" start med nyckeln. Också en kodningsgrej?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1337586
1 Bältesvarningen ska gå att ta bort med VIDA/DICE, verkstadsprogram som du nämner.
2 Har aldrig slagit ifrån automatik så jag vet inte ens vad som händer då. :)
3 Funktion som varit uppe i andra trådar. Personligen känner jag inte det är ett problem att torkaren viftar när man lägger i backen, därför inte utrönt möjligheterna för urkoppling av funktionen.
4 Du får kanske be lokala smedjan att bocka till något? :)
5 Min bil är manuell, saknar därför funktionen.
av UnleashFusion
#1337595
På äldre bilarna; MY08-11 så kan jag vrida reglaget till varselljus/positionsljus etc men att lyktorna bak lyser vare sig om bilen stannar eller rullar. Det enda som släcks ner är då mina Xenon-lampor. Annars låter jag den stå på "Automatiskt halvljus. Helljus
och helljusblink fungerar i detta
läge." (den 3e till höger), då jag inte har "auto"-reglaget.
xs.jpg
xs.jpg (49.62 KiB) Visad 801 gånger
Användarvisningsbild
av Zanders
#1337647
2: Vet att funktionaliteten ändrades från så som du vill ha det till så som du har via en uppdatering för några år sedan. Förstår inte varför och tycker det är lika urbotat korkat som du.
3: Verkstaden kan stänga av det med VIDA.
5: Väldigt skeptisk till att det beteendet skulle gå att ändra men återigen verkstaden isf.
Användarvisningsbild
av Funk
#1337723
4. Jag har för mig att jag sett krokar eftermonterade på sidan av bagagerummet som tillbehör.
5. Avstängning sker för att ingen skall kunna dra iväg med bilen, lär inte gå att ta bort..

/Thomas
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]