Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ERIKRE
#1337160
Som frågan följer, kan Volvo återförsäljare kolla servicehistorik?

Har köpt en Volvo XC60 D5 AWD SUMMUM 2012 med 11.500 mil på mätaren på kvd.se.

Bilen är i fint skick, det är som är öken är att tidigare ägare supit bort hela läderväskan inklusive servicebok.
Visste om detta och köpte bilen alla fall då bilen uppfyllde alla mina krav på utrustning och pris.

Nåväl, jag har kvitto på de senaste service, de första 7000 mil är dock ett svart hål. Registreras tidigare service i något system så det går att återskapa en ny servicebok? Inte för att jag ska sälja men jag vill ha ordning på dokumentationen. Läderväska och övrigt borde finnas på skroten antar jag.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1337178
De har såklart informationen men bered dig på eventuellt motstånd för att få ut den. Jag saknades ett serviceprotokoll på min bil vid köp, stämpeln fanns men jag var intresserad av om det var gjort något speciellt typ EGR-byte eller liknande. En BILIA-verkstad ville inte skriva ut protokoll åt mig medan ett annat ställe skrev ut och redogjorde muntligen att inget annat var gjort förutom "karosseriarbete" i form av demontering av dekaler(!).
Första verkstaden hänvisade diffust till GDPR. Jag vet faktiskt inte vilken av verkstäderna som hanterade det hela rätt.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1337179
Cotag skrev:De har såklart informationen men bered dig på eventuellt motstånd för att få ut den. Jag saknades ett serviceprotokoll på min bil vid köp, stämpeln fanns men jag var intresserad av om det var gjort något speciellt typ EGR-byte eller liknande. En BILIA-verkstad ville inte skriva ut protokoll åt mig medan ett annat ställe skrev ut och redogjorde muntligen att inget annat var gjort förutom "karosseriarbete" i form av demontering av dekaler(!).
Första verkstaden hänvisade diffust till GDPR. Jag vet faktiskt inte vilken av verkstäderna som hanterade det hela rätt.
Vi som jobbar på Bilia får enbart lämna information om gjorda service och verkstadsarbeten till en person om denne äger bilen. GDPR har en stor roll i det hela haha ;)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1337182
theodorkalin skrev: lör 14 sep 2019, 00:22
Cotag skrev:De har såklart informationen men bered dig på eventuellt motstånd för att få ut den. Jag saknades ett serviceprotokoll på min bil vid köp, stämpeln fanns men jag var intresserad av om det var gjort något speciellt typ EGR-byte eller liknande. En BILIA-verkstad ville inte skriva ut protokoll åt mig medan ett annat ställe skrev ut och redogjorde muntligen att inget annat var gjort förutom "karosseriarbete" i form av demontering av dekaler(!).
Första verkstaden hänvisade diffust till GDPR. Jag vet faktiskt inte vilken av verkstäderna som hanterade det hela rätt.
Vi som jobbar på Bilia får enbart lämna information om gjorda service och verkstadsarbeten till en person om denne äger bilen. GDPR har en stor roll i det hela haha ;)
Killen på den första Biliaverksatden menade att han kunde inte ge mig servicehistorik tillbaka där jag inte ägde bilen, exempelvis om/när EGR-ventil var bytad/åtgärdad.
Loggar man in på "MinVolvo" så finns ju inte heller verkstadsbesök/service från tidigare ägare loggat så jag som ny ägare kan se.
Du menar att det är helt ok att få ut komplett servicehistorik från hela bilens livstid, oavsett vad andra tidigare ägare kan tänkas tycka, bara man är ägare för tillfället?
av ERIKRE
#1337184
Okay, va bra. Då hoppas jag att det ska lösa sig, Eftersom jag inte är ute efter personuppgifter borde det inte vara några problem kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR) att endast lämna ut miltalen.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1337198
Cotag skrev:
theodorkalin skrev: lör 14 sep 2019, 00:22
Cotag skrev:De har såklart informationen men bered dig på eventuellt motstånd för att få ut den. Jag saknades ett serviceprotokoll på min bil vid köp, stämpeln fanns men jag var intresserad av om det var gjort något speciellt typ EGR-byte eller liknande. En BILIA-verkstad ville inte skriva ut protokoll åt mig medan ett annat ställe skrev ut och redogjorde muntligen att inget annat var gjort förutom "karosseriarbete" i form av demontering av dekaler(!).
Första verkstaden hänvisade diffust till GDPR. Jag vet faktiskt inte vilken av verkstäderna som hanterade det hela rätt.
Vi som jobbar på Bilia får enbart lämna information om gjorda service och verkstadsarbeten till en person om denne äger bilen. GDPR har en stor roll i det hela haha ;)
Killen på den första Biliaverksatden menade att han kunde inte ge mig servicehistorik tillbaka där jag inte ägde bilen, exempelvis om/när EGR-ventil var bytad/åtgärdad.
Loggar man in på "MinVolvo" så finns ju inte heller verkstadsbesök/service från tidigare ägare loggat så jag som ny ägare kan se.
Du menar att det är helt ok att få ut komplett servicehistorik från hela bilens livstid, oavsett vad andra tidigare ägare kan tänkas tycka, bara man är ägare för tillfället?
Kan hända att den Bilia killen hade rätt, blev lite osäker faktiskt Bild
av ERIKRE
#1337614
Jag fick tag i ÅF som sålt och servat bilen. Mycket trevligt mottagande, de skulle fixa ny servicebok och fylla i den och skicka till mig för 300kr. De första 7500 milen är nu dokumenterade. :)

Känns otroligt skönt att Volvo ÅF har koll på läget hjälper till trots att man inte är kund i just den staden.
Vill pängtera att jag inte efterfrågade kvitton utan endast efterfrågade miltalen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1337626
jag har då aldrig haft några problem att få ut servicehistorik på bilar jag inte ägt, brukar få det på mailen
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]