Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335456


Någon som vet vad detta missljud kan bero på?
Det hörs väldigt tydligt från sekund 25 till 35 i videon, därefter försvinner det av sig självt. Motorn är kall.

Det här ljudet hörs även när jag kör bilen med lätt belastning (uppförsbacke) och svag acceleration, så att motorn tvingas växla ner, i samband med att motorn hamnar på ca 1500 rpm hörs ett liknande ljud som i denna video, fast oftast bara några få sekunder.
#1335504
Filippo76 skrev:Sätter mina 5 på:
Frihjulet på generatorn alternativt lagret i magnetkopplingen på ac pumpen. Hur långt har den gått?
Har bytt båda ovanstående på min Xc70 -15
5800 mil sen feb 2017.
Nu är både rem, och remspännare bytta men det gjorde ingen skillnad.
Kommer bli en dag till där tekniker kör lite längre provkörning för att felsöka. Riktigt störande ljud i kupén varje gång motorn växlar ner.
#1336643
RWD skrev: tis 10 sep 2019, 20:12 Plocka av remmen till generatorn och se om ljudet försvinner. Skulle kunna vara frihjulet på generatorn som låst sig. Fick byta på min förra veckan men först efter 17000 mil så verkar tidigt redan vid 6000mil, men tycker ljudet liknar det jag hade.
OK, jo det är fler som nämnt frihjulet på annat håll också. Bland annat en Volvo-tekniker. Påverkas frihjulet av motorns varvtal? Eller är frihjulets rotation konstant, vare sig man ligger p 1000 eller 3000 rpm på motorn?
#1453222
Hej.
Hittade du var ljudet kom från?
Jag har något liknande på min vagn(xc60 d4 awd classic)
Vid 1480 rpm rasslar det son en "skallerorm" under huven. Vid 1500 rpm samt vid kall motor är det helt tyst. Det hörs alltså varje gång bilen växlar (automat) fast inte med bilen stationär.
Tacksam för tips.
#1453230
Codesys skrev:Hej.
Hittade du var ljudet kom från?
Jag har något liknande på min vagn(xc60 d4 awd classic)
Vid 1480 rpm rasslar det son en "skallerorm" under huven. Vid 1500 rpm samt vid kall motor är det helt tyst. Det hörs alltså varje gång bilen växlar (automat) fast inte med bilen stationär.
Tacksam för tips.
Hej! Nej det verkar vara normalt. Jag fick köra en annan Xc60 från samma år och den hade samma ljud, så vi kom fram till att det skulle vara så.
Teknikern trodde ljudet kom från nån ting som rör sig i samband med att kraften flyttas runt i motorn. Minns inte exakt.


Sent from my SM-N986B using Tapatalk

#1453232
corb06 skrev:
Codesys skrev:Hej.
Hittade du var ljudet kom från?
Jag har något liknande på min vagn(xc60 d4 awd classic)
Vid 1480 rpm rasslar det son en "skallerorm" under huven. Vid 1500 rpm samt vid kall motor är det helt tyst. Det hörs alltså varje gång bilen växlar (automat) fast inte med bilen stationär.
Tacksam för tips.
Hej! Nej det verkar vara normalt. Jag fick köra en annan Xc60 från samma år och den hade samma ljud, så vi kom fram till att det skulle vara så.
Teknikern trodde ljudet kom från nån ting som rör sig i samband med att kraften flyttas runt i motorn. Minns inte exakt.


Sent from my SM-N986B using Tapatalk
Har samma fenomen på min XC60 my17 och samt gnisselljudet på filmen. Tagit upp det med Volvo i 4år och teknikerna säger att de inte kan höra det så jag gav upp, ljudet har varit konstant och inte ändrat sig under den tiden.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]