Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordanstig
#1332734
Jag har en XC60 D4 -15 som gått 18.000 mil, jag var beredd på dyr service med kamremsbyte men jag höll på att börja gråta när jag fick kostnadsförslag på 16.000 kr. Gick till nästa firma och fick en ännu dyrare offert...

"Måste" man göra allt? Måste man spola lådan till exempel och varför? Kan man skippa något? Eller är det en dålig idé, jag ska sälja bilen snarast efter servicen och vill ju gärna att någon ska vilja köpa den...

Jag är totalt ointresserad och fruktansvärt okunnig så när servicelampan börjar lysa går jag till firman och de gör sitt och jag betalar men hittills har det ju inte varit i närheten några sådana här summor :oops:

Kamremsbyte
Transmissionsats, kuggrem 1237 kr
Vattenpump 975 kr
7 st nånting 81 kr
Drivrem 302 kr
Drivrem 268 kr
Glykol 170 kr
Arbetskostnad 2000 kr

Service
Castrol Edge 0W/30 A5/B5 985 kr
Miljöavgift 47 kr
Oljefilter 144 kr
Bränslefilter 352 kr
Luftfilter 272 kr
Kupefilter 344 kr
Bromsvätska 32 kr
Arbetskostnad 1440 kr

Byte olja drivlina, spolning aut.låda
Haldex/bakdiff 289 kr
Olja fördelningslåda 128 kr
Valvoline ATF 950 kr
Miljöavgift 64 kr
Spolning aut.låda 1500 kr
Arbetskostnad 800 kr

Åsikter kring detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1332736
Vet inte om jag räknar fel, men jag får detta till ca 12'.

Spolning av lådan och byte av oljor i bakaxeln finns inte med i Volvos serviceprogram, så den är bara att stryka om man inte vill göra detta.
Det är dock bra att göra det med ett visst intervall, för att komponenterna ska må bra, men kan strykas för att komma ner i pris.
av berrabus
#1332741
Blir 12.380 för det som du räknar upp vilket jag tycker låter som ett hyfsat pris på det som skall göras.
OM det däremot är exlusive moms så kommer du inkl moms upp i nästan summan du nämner och är det så hade jag letat efter en annan verkstad.
av Nordanstig
#1332753
Ursäkta, priserna måste ju vara utan moms. Belopp före moms 12581 kr, belopp att betala 15727 kr.

Jag har som sagt kollat på två firmor (de enda som finns här). Får åka 20 mil till nästa. Har inte fått någon specifikation från andra firman men där ville jag även göra hjulinställning samt få två nya framdäck (ej fälg) och det skulle kosta 18.000 så gissar det är ungefär samma pris för det övriga...

Eftersom jag ska sälja bilen vill jag ju inte lägga ned mer pengar än nödvändigt på den men samtidigt vill jag ju inte göra (eller inte göra) något som gör den svårsåld. Om jag struntar i spolningen av lådan och det blir det ju något billigare men är ev. köpare generellt kinkiga att det ska vara gjort?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1332755
Det är få som vet att det ska göras, och ännu färre som avstått ett köp pga av det.

Är det återförsäljare du gått till? Prova mindre verkstäder, bilen är ändå utanför maskinskademilen på försäkringen.
av Nordanstig
#1332774
Okej, då kanske jag skippar det.

Det är en mindre, lokal verkstad, inte återförsäljare. Båda verkstäderna är det.

Jag är inte företagare men en vän till mig är och det är han som bett verkstaden om kostnadsförslaget, så det har säkert bara blivit någon miss.

Tror ni att det gör stor skillnad om jag går till en större ort 20 mil bort och kollar?
Större konkurrens där? Jag har inga problem att åka men det ska ju vara ett par tusenlappar billigare då åtminstone... Annars ids jag inte göra mig besväret.
#1332792
Nordanstig skrev: sön 18 aug 2019, 15:02
Tror ni att det gör stor skillnad om jag går till en större ort 20 mil bort och kollar?
Större konkurrens där? Jag har inga problem att åka men det ska ju vara ett par tusenlappar billigare då åtminstone... Annars ids jag inte göra mig besväret.
Det kan göra skillnad, absolut men om du inte vill åka 20mil bort, du kan väl ringa till den verkstad och fråga om prisförslag? och om priser är mycket rimligare där borta så kan man ju bestämma då
av PerreS
#1332880
Nordanstig skrev:Okej, då kanske jag skippar det.


Jag är inte företagare men en vän till mig är och det är han som bett verkstaden om kostnadsförslaget,
Verkstäder kan ha olika priser för företags- och privatkunder, iofs mindre sannolikt på en mindre, lokal verkstad, men kolla det, för säkerhets skull.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]