Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1338878
Det är inte däckens fel att de slits snett, det beror på något fel i framvagnen. Men uppenbarligen är olika däckfabrikat mer eller mindre känsliga, ser att det är skillnad på hur mycket material det ligger på de sista klackarna ute vid slitbanans kant. Hamnade i klistret när jag började åka på Nokian Hakka Blue, de är väldigt avfasade ute i kanterna redan från start.
av specos
#1338879
Jag gjorde återbesök hos hjulinställaren. De upptäckte inget märkligt. De skiftade fram och bak och tyckte det blev bra. Jag tycker dock fortfarande den drar åt höger, möjligen lite bättre.

Jag kör på GoodYear och Falken. Samtliga nya. Varför olika märken? Tja...jag köpte först två GoodYear. Sedan sade Volvoverkstaden att de bara rekommenderade Michelin (som de sålde för 2 400 kr pålagt och klart...) men Euromaster hade kampanj på Falken-däck för 1 150 kr monterat varför det fick bli så.

Nu tänkte jag besikta bilen lite i förväg för att se om de hittar något med framvagnen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1338897
specos skrev: tis 24 sep 2019, 22:19 Jag gjorde återbesök hos hjulinställaren. De upptäckte inget märkligt. De skiftade fram och bak och tyckte det blev bra. Jag tycker dock fortfarande den drar åt höger, möjligen lite bättre.

Jag kör på GoodYear och Falken. Samtliga nya. Varför olika märken? Tja...jag köpte först två GoodYear. Sedan sade Volvoverkstaden att de bara rekommenderade Michelin (som de sålde för 2 400 kr pålagt och klart...) men Euromaster hade kampanj på Falken-däck för 1 150 kr monterat varför det fick bli så.

Nu tänkte jag besikta bilen lite i förväg för att se om de hittar något med framvagnen.
Har du haft bilen sen ny?
Ett långskott men: Den kan inte ha varit krockad och ha blivit felaktigt reparerad och därmed uppstår detta?
av specos
#1338977
fjohan82 skrev:
specos skrev: tis 24 sep 2019, 22:19 Jag gjorde återbesök hos hjulinställaren. De upptäckte inget märkligt. De skiftade fram och bak och tyckte det blev bra. Jag tycker dock fortfarande den drar åt höger, möjligen lite bättre.

Jag kör på GoodYear och Falken. Samtliga nya. Varför olika märken? Tja...jag köpte först två GoodYear. Sedan sade Volvoverkstaden att de bara rekommenderade Michelin (som de sålde för 2 400 kr pålagt och klart...) men Euromaster hade kampanj på Falken-däck för 1 150 kr monterat varför det fick bli så.

Nu tänkte jag besikta bilen lite i förväg för att se om de hittar något med framvagnen.
Har du haft bilen sen ny?
Ett långskott men: Den kan inte ha varit krockad och ha blivit felaktigt reparerad och därmed uppstår detta?
Tja....bilen köptes av ett pensionärspar som hade kört 3 år och 4 000 mil. Jag har inte sett några symptom rent estetiskt att den skulle varit krockad. Dessutom fick jag med originalsommardäck/vinterdäck och hade den varit krockad så kanske nåt däck hade fått bytas.... Så jag tror inte det.
av Erik Å
#1339024
specos skrev: tis 24 sep 2019, 22:19 ..Jag tycker dock fortfarande den drar åt höger, möjligen lite bättre...
Vet du vad "bombering" är? Det är inte många som vet.. :-D
För att regnvattnet ska rinna av vägarna så lutar de utåt från mitten, som ett hustak fast med knappt märkbar lutning. Så i praktiken åker man för det mesta på en väg som lutar åt höger, utom förstås då man ligger i vänsterfil... De flesta bilar drar en aning (vissa ganska mycket, t.ex. Renault 19) ditåt vägen lutar så man får faktiskt hålla emot en liten liten aning åt vänster även om vägen är spikrak. Tänk efter nästa gång du är ute och åker, det kanske är bomberingen som du upplever som att bilen drar åt höger. Testa åk över en stor parkering som verkligen är plan och se om tendensen försvinner. Eller testa om den drar åt motsatt håll i vänsterfil på 4-filig motorväg..
av specos
#1339313
Erik Å: Jo, det vet jag, men eftersom fruns bil går spikrakt så tänker jag att även min borde kunna göra det.

Jag gjorde ditt tejp-test föresten. Möjligen mer slitage på insidan, men vet inte riktigt hur vetenskapligt det är....=)
Bilagor
vframv60.jpg
vframv60.jpg (44.9 KiB) Visad 743 gånger
hframv60.jpg
hframv60.jpg (64.18 KiB) Visad 743 gånger
av Erik Å
#1339327
Ifrågasätter du silver-tejp, rocket-science nummer ett? :-D Vänsterhjulet verkar i alla fall inte slita på innerkanten eftersom en flik är kvar.
Höger svårt att avgöra eftersom tejpen är helt bortnött, prova igen och inspektera tidigare så att lite av vävstommen är kvar :-)

Jag ledsnade på min R19:s egna vilja att åka dit vägen lutade så till slut justerade jag "bump steer".. Efter mycket funderande och räknande kom jag fram till att styrväxeln skulle flyttas 5mm uppåt tror jag det var för att få helt neutral "bump steer", fick ut 3mm i praktiken och den blev mycket bättre. Om man passerar neutralpunkten kan man få ett farligt självsvängningsbeteende där en krängning förstärks av att bilen själv styr åt motsatt håll, antar att det är därför alla bilar ligger en bit in på "säkra" sidan. Det handlar om enstaka millimetrar i framvagnen så det finns säkert individskillnader inom samma bilmodell.. Min gamla V70 är väldigt nära neutralpunkten, man kan köra i tjälskott där bilen nästan välter och den fortsätter rakt fram :-D
av Rophphe
#1340520
Har råkat ut för samma sak. 6-7mm kvar men fick backning vid besiktningen. Corden syntes vä fram insidan. Blev förvånad då inget synts (utom att däcken var jättefina). Eftersom många har problemet så kanske Volvo kan svara vad som är fel.[/i][/b].. Min verkstadskille sa att volvo har för klent meterial i framvagnen..!? Det spelar heller inte någon avgörande roll vilket fabrikat man kör på.
av specos
#1340641
Rophphe skrev:Har råkat ut för samma sak. 6-7mm kvar men fick backning vid besiktningen. Corden syntes vä fram insidan. Blev förvånad då inget synts (utom att däcken var jättefina). Eftersom många har problemet så kanske Volvo kan svara vad som är fel.[/i][/b].. Min verkstadskille sa att volvo har för klent meterial i framvagnen..!? Det spelar heller inte någon avgörande roll vilket fabrikat man kör på.
Och vad hade din verkstadskille för lösning på problemet? För alla V60-ägare har ju inte den här "produktegenskapen" på sina bilar......
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]