Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Melmac
#1334383
Skickade bilden till en som jobbar med däck, visserligen till större fordon, men ändå. Konstaterade att det där ska inte kunna hända om de är tillverkade på rätt sätt då dessa lager av ståltråd ska ligga korsvis för att få styrka. Inte ens om framvagnen är felinställd.
Motfråga var om de var regummerade, för lastbilar kan råka ut för detta. Nästa fråga var, har du fått tag i piratdäck?

Man börjar undra......
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1334385
Såg en audi a3 igår med pirelli p7, dock inte 215/50.
Verkar som att den också hade fel hjulinställning Bild väldigt vanligt med fel på hjulinställningen på bilar med pirelli p7 vad det verkar...
IMG_2464.JPG
IMG_2464.JPG (288.09 KiB) Visad 898 gånger
av specos
#1336235
Köpte ju nya framdäck men efter några mil byte jag till bak och plockade fram mina "gamla P7" som hade ca 4 mm på slitbanan. Viss tendens till insideslitage men tyckte de borde klara säsongen ut.

Tittade idag efter ca 80 mil och det som ser ut som en skugga på vänster/insidan är ingen skugga utan däcket viker helt enkelt av tvärt.

Så det blir två till nya däck och en hjulinställning fram under kommande vecka. Så får vi hoppas på det bästa. Det blir dyrt att bara köra däcken tills de är halvslitna och göra hjulinställningar lite då och då...
Bilagor
pirellip74mm.jpg
pirellip74mm.jpg (73.67 KiB) Visad 823 gånger
av Erik Å
#1336428
Så där gör min V70 -00 på vänster sida sen ett tag tillbaka och förtvivlat fort går det också! :-( Ser inget uppenbart fel på framvagnsinställningen. Camber är någorlunda rätt. Har kollat toe och den stod på en liten aning toe-out så jag justerade till föreskriven toe-in men snedslitandet forsätter i oförminskad takt. Caster kan jag inte kolla men såvitt jag vet så är ingen stötdämpare krökt så den borde vara rätt.. Så länge man kör rakt fram ser allt helt okej ut!
Ska byta inre styrleder, den på höger sida är märkbart glapp och jag misstänker att Ackermann-vinklarna (när man styr alltså) blir helt åt skogen i ändlägena på glappet, plus att toe kommer att variera hela tiden. En annan teori är att gummibussningarna som håller ramen under motorn mot karossen börjar bli såpass dåliga att hela ramen har halkat på sniskan och påverkar caster och ackerman? Ska byta dem också.
Edit: Caster och KPI kollade helt ovetenskapligt (på stötdämparens utsida) med vattenpass och gradskiva, de är lika inom en halv grad på hö och vänster sida. Det måste vara Ackermann som är boven i dramat men varför?? ;-) Höger inre styrled är faktiskt rätt sladdrig, en ny kommer förhoppningsvis på plats i morgon bitti
Ju mer jag tänker på det, kombinationen av caster och kpi borde göra att styrledsglappet på höger sidan växlar över från (injusterad) toe-in till mycket mer toe-out någonstans vid halvt vänster rattutslag och då kommer vänster hjul att börja skrubba insidan mot asfalten medan höger hjul får mer last på sig och ligger an ordentligt mot marken.. Jag återkommer med testresultat! :-D
av specos
#1337204
Jaha, Jag beställde två nya Falken via Euromasters hemsida. Tänkte de samtidigt skulle få göra en hjulinställning. Gissa vilken maskin som var trasig och väntade på del från Italien.....
Hittade lediga tider hos Vianor för hjulinställningen men lyckades inte boka via hemsidan. Ringde kundtjänst och blev kopplad till verkstaden som dock bekräftade att jag lyckats boka en tid då de såg det i sina system. Perfekt!

Dagen var kommen, fredag eftermiddag. Tror ni att det fanns någon tid bokad? Nope.....den var försvunnen. Efter lite trixande tog dem dock in bilen vilket ju var bra. Främst var det toe som var felaktig.

Glad i hågen körde jag därifrån. Lik förbannat har den samma "egenskap". Bilen drar åt höger. Ratten står rakt. Vill jag köra rakt får jag styra åt vänster. Vid kraftig bromsning så märker jag inte att den drar åt något håll. Någon som har någon idé vad det kan vara? Bilen är en V60 T3 -14 med 7 000 mil på mätaren. Var på service i somras utan anmärkning.
av Erik Å
#1337327
Om problemet bara är att bilen svänger lite när ratten står i mittläget så behöver man justera längden på styrlänkarna på vänster och höger sida. Alltså förlänga på en sida och korta på den andra så att toe står kvar på samma..
Om bilen aktivt "drar" i ratten hela tiden och det inte är styrlagren som kärvar så måste det rimligtvis vara camber eller kpi som är olika på vänster och höger sida. Eller nåt fel i styrservot

Glapp i styr-, spindelleder eller länkarmsbussningar (faktiskt hjullager också) kan göra att bilen visar sin egen vilja vid gaspådrag, sannolikt med motsatt verkan vid motorbroms.. :-) Glappa styrleder märks om man tar tag i vänster och höger sida på hjulet och vickar det i sidled. Känns som "slag" i ratten när man kör på kullersten. Spindelled och länkarmsbussning är svårare för de är oftast i spänn när bilen står still. Glapp spindelled brukar klonka i gupp

Jag känner mig så nöjd, har äntligen fått bort snedslitningstendenserna på ena framhjulet. Bytte ut en glapp innerstyrled, ökade toe-in en aning och justerade om längden på styrlänkarna eftersom de var helt olika (ska ändra läget på ratten också så den blir centrerad igen), det måste varit fel ända sen bilen byggdes! Måndagsexemplar från Gent-fabriken? :-D
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1337336
specos skrev:Glad i hågen körde jag därifrån. Lik förbannat har den samma "egenskap". Bilen drar åt höger. Ratten står rakt. Vill jag köra rakt får jag styra åt vänster. Vid kraftig bromsning så märker jag inte att den drar åt något håll. Någon som har någon idé vad det kan vara? Bilen är en V60 T3 -14 med 7 000 mil på mätaren. Var på service i somras utan anmärkning.
Jag gissar att thrust vinkeln är injusterad till 0?

.
av specos
#1337366
Ingen aning. Bifogar protokollet jag fick!
Återstår väl inget annat än att lämna in den till en verkstad för felsökning. Hade ju dock varit bra att veta om hjulen snedslits eller inte. I ofs ska den snart besiktas så kanske lika smidigt att börja där...…..
Bilagor
hjulinställning.jpg
hjulinställning.jpg (54.88 KiB) Visad 603 gånger
av Erik Å
#1338184
Om man vill kolla resultatet av framvagnsinställningen så kan man tejpa en bit silvertejp tvärs över slitbanan och en bit upp på däcksidorna. Efter att ha åkt ett par mil ser man tydligt på tejpen hur däcket ligger an mot asfalten och om det finns några tendenser att nöta på kanterna..
#1338866
Melmac skrev: mån 26 aug 2019, 10:54 Så har jag råkat ut för samma sak med Pirelli P7 215/50/17. Förra året fick jag nästan körförbud på min första besiktning p.g.a. snedslitna framdäck på båda sidor. Körde till en däckfirma och bytte direkt samt gjorde en framvagnsinställning. Tyckte det var konstigt att båda var lika kassa när ena sidan låg innanför toleranserna. Jag skiftar inte däcken mellan sidorna bara fram / bak vid nymontering.
I Fredags var det dags igen, pyspunka på vänster fram, kollade om någon skruv eller liknande satt i och upptäckte då att det stack ut saker ur däcket längs hela sidan. Samma sak på höger fram men det hade inte börjat släppa ut luft! Däckfirman som tog av dem tyckte att det såg ut som ett fabrikationsfel för han tyckte inte de såg snedslitna ut. Ska boka en service och be dem kolla framvagnen igen!

Kör ca 1200 mil om året på sommardäck så de skulle ändå bytas, det var ca 2-2,5 mm kvar men man kan ju tycka att de ska hålla ända ner till "mönstervarningen". De ska ju inte släppa hela slitbanan! Detta är ju fan livsfarligt.

Så frågan är: Är det däcken eller är det bilen?

20190825_145928.jpg
20190825_145829.jpg
20190825_145822.jpg
Nu har jag också drabbats, med just Pirelli 17" (215x50) och nästan kusligt likt resultat som för din del. Jag visste att mina däck var något snedslitna på insidan, men syntes inte något allvarligt när jag la på sommardäcken. Nu upptäcker sambon plötsligt att det pyser från ena framdäcket, och mycket riktigt en rejäl pyspunka. Känner på insidan och märker att det har släppt en ganska lång bit och jag sticker mig på nån utstickande del av corden. Jäkla tur att det upptäcktes snabbt och att hon hann hem innan däcket var tomt. Blir inga fler Pirelli i framtiden i alla fall...

Har alltid tyckt att bilen också låter lite mer än den borde med dessa däck. Vet inte om det kan ha något att göra med snedslitningen? Påpekade detta vid ett servicetillfälle, men teknikern upptäckte inget särskilt.

Någon som kan tipsa om andra däck? Tanken var ju att byta bägge framdäcken och spara bakdäcken som ändå har säkert 4-5 mm kvar, men det känns inte helt bra om man kör olika märken fram och bak. Är väl iofs ingen större fara om det är samma däck på samma axel kanske.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen