Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1340642
Rophphe skrev:Har råkat ut för samma sak. 6-7mm kvar men fick backning vid besiktningen. Corden syntes vä fram insidan. Blev förvånad då inget synts (utom att däcken var jättefina). Eftersom många har problemet så kanske Volvo kan svara vad som är fel.[/i][/b].. Min verkstadskille sa att volvo har för klent meterial i framvagnen..!? Det spelar heller inte någon avgörande roll vilket fabrikat man kör på.
Skitsnack av nån okunnig. Finns nog få bilar med stadigare fwd-framvagn än de här bilarna. I den här tråden diskuterar vi däck med troligt tillverkningsproblem, han yrar om nåt annat.
av Erik Å
#1340895
Det är inte däckens fel att de nöts ner på kanterna... Däckkonstruktionen kan möjligen påverka hur fort det går en aning men den bakomliggande orsaken är fel hjulinställning, glapp / slitage eller möjligen fel styrgeometri. Antagligen förvärras problemet ju bredare och stummare (läs lägre profil) däck man har.
Stabilare material i framvagnen hade säkert minskat underhållsbehovet, så kan man se på det :-)
#1349302
Vid byte till vinterdäck såg jag att de bakre var snedslitna på insidan. Köpte nya och ställde in fram och bakvagnen. Av intresse är att serviceteknikern påpekade att;
  • bakhjulen på V60 är inåtvinklade (camber) och kan inte justeras, men verkstaden säljer stag som kan justeras (3000:- inkl. montering).
  • det rekommenderade däcktrycket, per instruktionsbok, är för lågt -- 2,8 bar på vinterdäck och 3,0 på sommardäcken ska det vara för att minimera däckslitaget på insidan
Har någon erfarenhet av de justerbara stagen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1349310
BluePeter skrev: ons 20 nov 2019, 15:38 Vid byte till vinterdäck såg jag att de bakre var snedslitna på insidan. Köpte nya och ställde in fram och bakvagnen. Av intresse är att serviceteknikern påpekade att;
  • bakhjulen på V60 är inåtvinklade (camber) och kan inte justeras, men verkstaden säljer stag som kan justeras (3000:- inkl. montering).
  • det rekommenderade däcktrycket, per instruktionsbok, är för lågt -- 2,8 bar på vinterdäck och 3,0 på sommardäcken ska det vara för att minimera däckslitaget på insidan
Har någon erfarenhet av de justerbara stagen?
Jag fick höra att det inte är justerbart på min bil för att den har PPC (sportchassi), men att det tydligen ska gå att justera om man har vanligt chassi.
Då verkar detta inte stämma...
av specos
#1422593
Känner att jag kan lyfta min egen tråd. Kort sammanfattning av tråden:
Däcken slets på insidan, värst fram (corden var framme men 4 mm på slitbanan efter totalt 7 000 mil) men samma tendens bak. Bytte alla fyra däcken sommaren 2019 och gjorde en hjulinställning.

Idag har bilen gått 9 000 mil, uppskattningsvis har sommardäcken rullat 1 500 mil. På framdäcken är det nu omvända tendenser jämfört med tidigare. Mitt på däcken är det nedslitet till 4 mm och vid sidorna 6 mm. På bakdäcken verkar det okey (> 6 mm mönster). Lufttryck 2,5 vilket är i det intervall som Volvo rekommenderar.

Om det slits jämnt mitt på däcket borde det ju inte vara något med bilen. Rent spontant känns det som lufttrycksproblematik. Å andra sidan är det konstigt då jag följer rekommendationen.
Däcken fram är GoodYear så ett helt okey däck. Nån som har någon idé eller varit med om liknande?
#1422647
specos skrev: lör 09 jan 2021, 10:39 Känner att jag kan lyfta min egen tråd. Kort sammanfattning av tråden:
Däcken slets på insidan, värst fram (corden var framme men 4 mm på slitbanan efter totalt 7 000 mil) men samma tendens bak. Bytte alla fyra däcken sommaren 2019 och gjorde en hjulinställning.

Idag har bilen gått 9 000 mil, uppskattningsvis har sommardäcken rullat 1 500 mil. På framdäcken är det nu omvända tendenser jämfört med tidigare. Mitt på däcken är det nedslitet till 4 mm och vid sidorna 6 mm. På bakdäcken verkar det okey (> 6 mm mönster). Lufttryck 2,5 vilket är i det intervall som Volvo rekommenderar.

Om det slits jämnt mitt på däcket borde det ju inte vara något med bilen. Rent spontant känns det som lufttrycksproblematik. Å andra sidan är det konstigt då jag följer rekommendationen.
Däcken fram är GoodYear så ett helt okey däck. Nån som har någon idé eller varit med om liknande?

Slitage i mitten av däcket beror på för lågt däcktryck även om många vill hävda för högt. Prata med en erfaren däckmontör med erfarenhet så kan han förklara att det är så det ligger till😊 Volvos rekomenderade däcktryck är för bästa komfort inte bästa livslängd på däcken😊
av specos
#1423067
Det är ju dock lite konstigt för jag har alltid samma däcktryck runtom 2-5-2,6. Bakdäcken är ju jämnt slitna. Såg nu att det är snarare 3/6 mm på framdäcken än 4/6mm. Så ett groteskt ojämnt slitage på bara 1 500 mil. Kan däcken (GoodYear fram, Falken bak) vara så olika?

En intressant sak är att efter att jag bytte till vinterdäck i helgen går bilen spikrakt. När jag kör med sommardäcken drar den åt lite åt höger (både innan och efter hjulinställning, hjulfirman/verkstaden/bilprovningen hittar inget fel). Man blir ju då lite fundersam om det är något med fälgarna - fast det låter ju långsökt det med...?
av KalleJ
#1423073
Alltid lite högre däcktryck fram sålänge du inte har en Porsche :-D Bakdäcken behöver inte lika höga tryck sålänge du inte lastar eller drar släp.
Eller ja många kör samma runt om, men oftast lite extra(för mycket) bak, men då slipper man fylla upp när man lastar iaf.
Sen har däck olika hårda däcksidor så rekommendationen gäller egentligen inte alla däck. Testa öka lite.

Vägbanan lutar åt höger så bilen "drar" lite åt höger på ganska många vägar helt normalt. Men annars är det bara åka tillbaka och be dem provköra själva.
av specos
#1423431
KalleJ skrev:Alltid lite högre däcktryck fram sålänge du inte har en Porsche :-D Bakdäcken behöver inte lika höga tryck sålänge du inte lastar eller drar släp.
Eller ja många kör samma runt om, men oftast lite extra(för mycket) bak, men då slipper man fylla upp när man lastar iaf.
Sen har däck olika hårda däcksidor så rekommendationen gäller egentligen inte alla däck. Testa öka lite.

Vägbanan lutar åt höger så bilen "drar" lite åt höger på ganska många vägar helt normalt. Men annars är det bara åka tillbaka och be dem provköra själva.
Ja, jag får väl slänga i lite extra luft. GoodYear måste ha förhållandevis vek konstruktion......

Angående att bilen drar åt höger så gör den ju det enbart med sommardäcken. Med vinterdäcken går den spikrakt. I princip kan man släppa ratten när man kör min med vinterdäck Kör man med sommardäck så åker man i diket om man släpper... - trots hjulinställning (drog åt höger även innan med sommardäck). Kvarstår fälgarna som orsak...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]