Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1331204
Till min V60 har jag kört ner Continental och Goodyear på 235/40/18 helt utan snedslitningar samt Nokian vinterdäck på 17" och 18" med samma resultat.
Nu rullar den på Dunlop 235/40/19 och inte heller de sliter snett, gjorde dock en hjulinställning i våras i förebyggande (fanns justeringsmån trots att den inte slet snett)...
Sen kan man ju diskutera hur det är med hållbarheten av vissa däckmärken, jag kommer få köpa två nya framdäck till nästa säsong.

Att Volvo ÅF rekommenderar ett visst däck är väl för de försöker sälja på dig dom, men som privatkund köpa däck där är en sämre ekonomisk investering sett till priset.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1331241
TommyP86 skrev:Tvärtom är det enbart pirelli p7 som inte verkar fungera.
Har hunnit med massor av däck på v60 och s60 i min närhet, och det är bekymmersfritt. Till och med billigaste rotalla har överlevt 4 år på svärmors bil.
Jag har hunnit avverka conti sportcontact 3, bridgestone potenza s001 och falken azenis fk510 på min utan bekymmer. Även 2 set med vinterdäck från conti och dunlop.
Överallt man läser om snedslitna och punkterade v60 är det pirelli p7, så jag tror knappast du behöver oroa dej om dina goodyear.
Men det gäller inte alla V60 med Pirelli P7, mina däck är jämnslitna med ca 5 mm kvar.
av specos
#1331267
Märk väl att det bara verkar vara dimensionen 215/50/17 för Pirelli P7 som trilskas, såsom jag förstod Volvoverkstaden. Det kan ju därför vara intressant att veta vad ni som kör den dimensionen kör på för märke.

TommyP86: Det verkar sannolikt. Mer osanollikt är att alla däck utom Michelin skulle bli snedslitna. Annars kan man ju undra vad det är för speciellt med just V60....
#1333219
Jag måste haft tur med mina Pirellidäck som satt på när jag köpte bilen för ganska exakt 3 år sedan. Har gjort en hjulinställning sedan dess, och framdäcken är något snedslitna på insidan, men inte oroväckande. Har nog kört ca 2500 mil på de däcken. Bra att veta att inte alla Pirellidäck verkar helt kass, men helt klart dags att pröva något annat märke till nästa gång. Om man inte hinner byta bil innan...
av specos
#1333532
LillMyran skrev:Jag måste haft tur med mina Pirellidäck som satt på när jag köpte bilen för ganska exakt 3 år sedan. Har gjort en hjulinställning sedan dess, och framdäcken är något snedslitna på insidan, men inte oroväckande. Har nog kört ca 2500 mil på de däcken. Bra att veta att inte alla Pirellidäck verkar helt kass, men helt klart dags att pröva något annat märke till nästa gång. Om man inte hinner byta bil innan...
Observera att det bara verkar vara 215/50/17 som har problem. Och mina däck hade rullat ca 4 000 mil och mönstret var ca 3 mm. Helt OK således, förutsatt att man inte tittade på insidan där man skar sig på ståltråden....
#1333626
specos skrev:
LillMyran skrev:Jag måste haft tur med mina Pirellidäck som satt på när jag köpte bilen för ganska exakt 3 år sedan. Har gjort en hjulinställning sedan dess, och framdäcken är något snedslitna på insidan, men inte oroväckande. Har nog kört ca 2500 mil på de däcken. Bra att veta att inte alla Pirellidäck verkar helt kass, men helt klart dags att pröva något annat märke till nästa gång. Om man inte hinner byta bil innan...
Observera att det bara verkar vara 215/50/17 som har problem. Och mina däck hade rullat ca 4 000 mil och mönstret var ca 3 mm. Helt OK således, förutsatt att man inte tittade på insidan där man skar sig på ståltråden....
Jag har just 215x50x17 är jag ganska säker på. Standarddimension på 17 tum som ingick i summum-paketet. Jag får syna nu när det blir dags för vintersulorna. Oavsett så börjar det bli dags att kika efter nya sommardäck.
av Melmac
#1334037
Så har jag råkat ut för samma sak med Pirelli P7 215/50/17. Förra året fick jag nästan körförbud på min första besiktning p.g.a. snedslitna framdäck på båda sidor. Körde till en däckfirma och bytte direkt samt gjorde en framvagnsinställning. Tyckte det var konstigt att båda var lika kassa när ena sidan låg innanför toleranserna. Jag skiftar inte däcken mellan sidorna bara fram / bak vid nymontering.
I Fredags var det dags igen, pyspunka på vänster fram, kollade om någon skruv eller liknande satt i och upptäckte då att det stack ut saker ur däcket längs hela sidan. Samma sak på höger fram men det hade inte börjat släppa ut luft! Däckfirman som tog av dem tyckte att det såg ut som ett fabrikationsfel för han tyckte inte de såg snedslitna ut. Ska boka en service och be dem kolla framvagnen igen!

Kör ca 1200 mil om året på sommardäck så de skulle ändå bytas, det var ca 2-2,5 mm kvar men man kan ju tycka att de ska hålla ända ner till "mönstervarningen". De ska ju inte släppa hela slitbanan! Detta är ju fan livsfarligt.

Så frågan är: Är det däcken eller är det bilen?
20190825_145928.jpg
20190825_145928.jpg (398.62 KiB) Visad 776 gånger
20190825_145829.jpg
20190825_145829.jpg (259.47 KiB) Visad 776 gånger
20190825_145822.jpg
20190825_145822.jpg (340.6 KiB) Visad 776 gånger
av Melmac
#1334055
Pratade med Bilia i Malmö men de kände inte till nått problem med dessa däck i kombination med bilmodell.
Fel inställning på framvagn konstaterade de och erbjöd mig en tid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]