Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1329380
specos skrev:
volvofantast skrev:Det borde väl dom upptäckt när dom gjorde fyrhjulsinstälning nyss
Hjulinställningen görs när de nya däcken är monterade, vilket dem inte är än. Och då skulle jag bli mkt förvånad om den inte är grovt felaktig. Frågan är dock, återigen, om hjulinställningen kan ändra sig med tiden utan att man kört på något.

Allt rör sej, och är dessutom gummiupphängt. Gummi rör sej och saker slits. Så ja, det händer grejer även om du inte kör på kanter och i hål.
av KalleJ
#1329452
specos skrev: tis 30 jul 2019, 11:47
volvofantast skrev:Det borde väl dom upptäckt när dom gjorde fyrhjulsinstälning nyss
Hjulinställningen görs när de nya däcken är monterade, vilket dem inte är än. Och då skulle jag bli mkt förvånad om den inte är grovt felaktig. Frågan är dock, återigen, om hjulinställningen kan ändra sig med tiden utan att man kört på något.
Du misstänker att en något är löst i hjulupphängningen . Men väntar ändå med att göra hjulinställning tills däcken är monterade. Nivån på detta forumet är fan i botten. För lat för att kolla däckmönstret med handen, man kan ju bli smutsig. :sick:
av specos
#1329458
KalleJ skrev:
specos skrev: tis 30 jul 2019, 11:47
volvofantast skrev:Det borde väl dom upptäckt när dom gjorde fyrhjulsinstälning nyss
Hjulinställningen görs när de nya däcken är monterade, vilket dem inte är än. Och då skulle jag bli mkt förvånad om den inte är grovt felaktig. Frågan är dock, återigen, om hjulinställningen kan ändra sig med tiden utan att man kört på något.
Du misstänker att en något är löst i hjulupphängningen . Men väntar ändå med att göra hjulinställning tills däcken är monterade. Nivån på detta forumet är fan i botten. För lat för att kolla däckmönstret med handen, man kan ju bli smutsig. :sick:
Jag misstänker inte att något är löst i hjulupphängningen. Jag misstänker att hjulinställningen är fel. För lat för att kolla däckmönstret? Om du läser första inlägget står det "hela insidan är nersliten till stommen".

För att använda sig av dina ordval: (Läs-)Nivån på detta forumet är fan i botten. För lat för att (läsa tidigare inlägg). :sick:
Användarvisningsbild
av CabBO
#1330914
Hade en C70 T5 -08 med samma problem. Framdäcken slets jämnt hela tiden, men när det var några mm kvar så började båda däcken slitas på insidan När jag bytte till vinterdäck så var sommardäcken helt nerslitna på insidan, men godkänt mönster i mitten och ytterkant. Vinter däcken som var utan dubb fungerade alldeles utmärkt fram till vårkanten. Gjorde en hjulinställning när nya sommarhjul sattes på och dessa fungerade helt perfekt fram till några mm kvar då samma symptom uppträdde igen. Jag hade 235 x18 tum på sommarhjulen och 215 x 16 på vinterhjulen. Upplevde aldrig detta med vinterhjulen.
#1330930
Köpte våran v60 d4 -15 i januari ~7800mil på mätaren.
I april satte jag på sommardäcken som var riktigt fina och bra mönster.
I slutet juni runt 8300mil drog vi till legoland och fick där punka på höger bak, insidan var helt slut så corden stack fram.
Efter detta så har vi semestrat lite överallt och i söndags ~8700mil så fick jag punka igen, vänster fram slut på insidan så corden var framme nästan samma med hö.fram.
Bokat hjulinställning på bilen nu.
av specos
#1331011
devildenied skrev:Köpte våran v60 d4 -15 i januari ~7800mil på mätaren.
I april satte jag på sommardäcken som var riktigt fina och bra mönster.
I slutet juni runt 8300mil drog vi till legoland och fick där punka på höger bak, insidan var helt slut så corden stack fram.
Efter detta så har vi semestrat lite överallt och i söndags ~8700mil så fick jag punka igen, vänster fram slut på insidan så corden var framme nästan samma med hö.fram.
Bokat hjulinställning på bilen nu.
Märke på däcken? Att bakdäcken påverkas verkar vara ovanligare. Jag fick på mina nya Goodyear idag och hjulinställning sker imorgon.
#1331076
specos skrev: tor 08 aug 2019, 21:24
devildenied skrev:Köpte våran v60 d4 -15 i januari ~7800mil på mätaren.
I april satte jag på sommardäcken som var riktigt fina och bra mönster.
I slutet juni runt 8300mil drog vi till legoland och fick där punka på höger bak, insidan var helt slut så corden stack fram.
Efter detta så har vi semestrat lite överallt och i söndags ~8700mil så fick jag punka igen, vänster fram slut på insidan så corden var framme nästan samma med hö.fram.
Bokat hjulinställning på bilen nu.
Märke på däcken? Att bakdäcken påverkas verkar vara ovanligare. Jag fick på mina nya Goodyear idag och hjulinställning sker imorgon.
Pirelli är det
av specos
#1331126
devildenied skrev:
specos skrev: tor 08 aug 2019, 21:24
devildenied skrev:Köpte våran v60 d4 -15 i januari ~7800mil på mätaren.
I april satte jag på sommardäcken som var riktigt fina och bra mönster.
I slutet juni runt 8300mil drog vi till legoland och fick där punka på höger bak, insidan var helt slut så corden stack fram.
Efter detta så har vi semestrat lite överallt och i söndags ~8700mil så fick jag punka igen, vänster fram slut på insidan så corden var framme nästan samma med hö.fram.
Bokat hjulinställning på bilen nu.
Märke på däcken? Att bakdäcken påverkas verkar vara ovanligare. Jag fick på mina nya Goodyear idag och hjulinställning sker imorgon.
Pirelli är det
Jaha, då får väl jag inrikta mig på att köpa nya däck bak också för de är Pirelli med 4-5 mm mönster kvar. Skitdäck!
av specos
#1331149
Nu ringde Volvo: De tyckte det var onödigt att göra en hjulinställning (cred för det!) och att det var däcken som var fel. De enda däcken de rekommenderade till V60 var Michelin Primacy 4 och således ansågs inte de nya Good Year-däcken jag köpt vara bra för att undvika "snedslitningen". Min servicetekniker (inte samma som skulle göra hjulinställningen) som upptäckte slitaget på däcken sade förvisso att V60 gick bäst på Michelin men föreslog både Nordman, Conti, Michelin och Nokian.

Någon som har hört detta? Eller någon som har praktisk erfarenhet av andra däckmärken på V60 och kört dessa till det är 2-4 mm kvar? Det låter ju märkligt om man bara kan köra på Michelindäck. Att man inte ska ha Pirelli får väl dock vara glasklart.

Jag får väl köpa två nya bakdäck, men hade tänkt tänkt kränga på GoodYear även på dessa. Nu kanske man bör ta Michelin i stället? Nån som har någon info om det är fler märken än Pirelli som ska undvikas?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1331180
Tvärtom är det enbart pirelli p7 som inte verkar fungera.
Har hunnit med massor av däck på v60 och s60 i min närhet, och det är bekymmersfritt. Till och med billigaste rotalla har överlevt 4 år på svärmors bil.
Jag har hunnit avverka conti sportcontact 3, bridgestone potenza s001 och falken azenis fk510 på min utan bekymmer. Även 2 set med vinterdäck från conti och dunlop.

Överallt man läser om snedslitna och punkterade v60 är det pirelli p7, så jag tror knappast du behöver oroa dej om dina goodyear.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]