Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1329260
Hej!

Kör en V60 -14 som är skodd med fabriksmonterade Pirellidäck. Hjulinställning gjordes i april 2018 då den drog åt höger.

Service gjordes juli 2018 och då informerades om att däcken var slitna på insidan och hjulinställning rekommenderades. Glad i hågen upplyste jag om att det redan var gjort. För övrigt verkade inte serviceteknikern (Volvoverkstad) jätteglad i Pirellidäck i kombination med V60.

Hösten 2018 tyckte jag att bilen drog åt höger igen men hade inget minne av att jag kört på något. Däcken hade drygt 3 mm kvar så tanken var att de ändå skulle bytas nästa säsong. Jag körde vidare, det är trots allt inte jättemycket den drar!

Vinterdäck monterades vintern 2018 och jag tyckte det blev lite bättre. Sommardäcken monterades på våren 2019, bilen drog åt höger (fortfarande inte så mycket) men jag brydde mig inte eftersom jag ändå tänkte byta till hösten och då göra hjulinställning.

Efter en semesterresa på 50 mil juli 2019 tyckte jag det började vibrera vid vissa hastigheter. På servicen dagen efter påtalar teknikern att hela insidan är nersliten till stommen och han avrådde till och med att köra med bilen. Svårt dock att se eftersom mönstret fortfarande är 2,5 mm och slitningen är på insidan.

Nåväl. Nya däck är beställda. Men min fundering är om något kan ha gått galet vid den rikstäckande däckfirmans hjulinställning för två år sedan? Jag fick ju papper på att värdena var godkända vid utförandet.

FRÅGA: Min tanke är om de kan ha glömt att dra åt någon skruv som skruvat upp sig? Kan jag själv på något sätt kolla, utan att hissa upp bilen, om någon skruv är utskruvad? Eller måste det helt enkelt vara så att jag på nytt kört något som gjort hjulinställningen så fruktansvärt fel?

Efter att ha ägt ett 20-tal bilar jag jag aldrig råkat ut för snedslitna däck eller behov av hjulinställning. Är det en slump att det behöver göras två gånger på samma bil?

Värt att notera är att jag kör ca 1 200 mil år.
av KalleJ
#1329275
1. Pirellis Sommardäck har jag inga bra erfarenheter av heller.
2. Skyll inte på att du har gjort hjulinställningen när du medvetet kör vidare med en bil som drar till höger. Ibland får man göra hjulinställning igen om det inte blev bra, även om det är bra siffror på pappret så kan den dra åt ett håll). Åk tillbaka till samma ställe får man ofta kontroll & justering gratis inom ett par veckor eller så letar de efter andra saker som är slitna, om det är en bra verkstad.
3. Köp inte premium(dyra) däck innan du är säker på att felet är återgärdat. (beror lite på om du har 16" eller 19" också)
av specos
#1329276
KalleJ!

2. Eftersom hjulen ändå skulle bytas kändes det som det kvittade. Frågan är ju dock om orsaken till att hjulinställningen återigen blivit fel med hundra procent säkerhet ligger på mig (=kört emot något) eller om det kan vara något som inte dragits åt? Bilen var ju bra både på pappret och i verkligheten efter hjulinställningen.
3. Jag förutsätter att nya däck och en hjulinställning rättar till det.
av KalleJ
#1329277
Bättre att göra hjulinställning innan eller i samband med däck skifte, även vinterdäck.
Vad säger dig att en dämpare, bussning, fjäder, däcktryck eller något annat inte är trasigt/fel ? Är rätt vanligt att däck slits mer på insidan dok, de flesta bilar har lite lutning innåt på hjulen speciellt bak på framhjulsdrivna bilar.

Liter bilder eller mer information hade hjälpt.

Finns kontrollpukter på slitagebanan man kan känna på hela vägen in. Inre och yttresäkerhetskontroll, fick jag lära mig när jag tog körkortet ;)
Användarvisningsbild
av Briander
#1329331
Är det 215/50-17 Pirelli P7/Cinturato? Just V60 har haft stora problem med snedslitna däck i den dimension med bara just Pirelli-däck. Varför vet inte Volvo eller Pirelli som jag förstått det, eller om man bara inte orkar nysta i det, men köper man ett annat märke, Nokian, Conti osv, och ser till att bilen fått en fyrhjulsmätning brukar det inte vara några problem.

Kanske inte helt och hållet lösningen på din bil om den fått en felaktig hjulinställning men något att ha i bakhuvudet.
av specos
#1329340
Briander skrev:Är det 215/50-17 Pirelli P7/Cinturato? Just V60 har haft stora problem med snedslitna däck i den dimension med bara just Pirelli-däck. Varför vet inte Volvo eller Pirelli som jag förstått det, eller om man bara inte orkar nysta i det, men köper man ett annat märke, Nokian, Conti osv, och ser till att bilen fått en fyrhjulsmätning brukar det inte vara några problem.

Kanske inte helt och hållet lösningen på din bil om den fått en felaktig hjulinställning men något att ha i bakhuvudet.
215/50/17 Pirelli P7 stämmer bra det. Jag köpte Goodyear nu istället. En fyrhjulsmätning och sedan borde det som sagt vara bra. Min fundering kvarstår dock OM det kan vara så att någon mutter ej dragits åt helt och sedan gradvis gängat upp sig? Inget jag har tänkt att driva men hade varit intressant att veta.....=)
Användarvisningsbild
av x74
#1329350
Hade en v60 -14 med pirelli p7 som var monterade från fabrik, fick efter 1.5 säsong pys punka, åkte till däck verkstan och det gick inte att laga däcket läckte över hela slitbanan kollade, kollade andra sidan med rejält sne slitna. åkte då till volvo och ville reklamera det hela vilket de inte gick med på, "Du har kört på nått" det klassiska , i helvete heller sa jag.
Men de erbjöd sig att göra en 4hjuls inställning kostnads fritt om jag köpte däcken av de. Nya framdäck var jag ju tvungan att ha, och de gjorde en inställning av framvagnen, och den stod rejält fel.
Det är så galet mycket fel när det gäller VOLVO, men vill nypa sig i armen och vakna upp. Men det är ingen mardröm, det är så det är när det gäller volvo i dag.
av specos
#1329353
volvofantast skrev:Det borde väl dom upptäckt när dom gjorde fyrhjulsinstälning nyss
Hjulinställningen görs när de nya däcken är monterade, vilket dem inte är än. Och då skulle jag bli mkt förvånad om den inte är grovt felaktig. Frågan är dock, återigen, om hjulinställningen kan ändra sig med tiden utan att man kört på något.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1329369
specos skrev: tis 30 jul 2019, 11:47
volvofantast skrev:Det borde väl dom upptäckt när dom gjorde fyrhjulsinstälning nyss
Hjulinställningen görs när de nya däcken är monterade, vilket dem inte är än. Och då skulle jag bli mkt förvånad om den inte är grovt felaktig. Frågan är dock, återigen, om hjulinställningen kan ändra sig med tiden utan att man kört på något.
Mina hjul var en del att justera på, trots att jag inte har kört i något.
Jag får skylla på det dåliga vägnätet, med broskarvar och potthål.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]