Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1442817
En liten uppdatering....=)
Nya framdäck aug 2019 vid 7 000 mil. GoodYear (tidigare Pirelli snedslitna insida).
Nya bakdäck köpta sept 2019 (eftersom dem vid närmare inspektion också var snedslitna), blev Falken.
Hjulinställning sept 2019.
Återbesök hjulinställning sept 2019 då bilen fortfarande drar snett. Firman hittar inget fel.
Idag har bilen gått 9 000 mil, varav 1 000 mil med de nya däcken.
Den drar fortfarande sned med sommardäck men går rakt med vinterdäck.
Vid årets däckskifte skiftade jag sida på framdäcken då jag ville se om högerdragandet minskade. Det gjorde det inte.

Idag noterar jag följande på däcken:
Vänster däck är 2 mm i mitten 3 lite längre ut och 4 mm på sidorna. Även slitage i "ytterkant" (rund ring på bilden), men det kanske blir så naturligt när däcket är nedslitet till 4 mm.
Höger däck är 3 mm i mitten och 5 mm på sidorna.
Bakdäcken är 6 -7 mm kvar, jämnt slitna.
Se bild.
Testade att slänga i lite extra luft i år (råder delade skolor om detta...) och kör med 2,9 varm fram (borde motsvara 2,6-2,7 kalla). Volvo rekommenderar 2,6 ECO-körning och mellan 2,3 och 2,8 vid övriga tillfällen beroende på hastighet och lastvikt. Har tidigare kört med ca 2,6 varma (borde motsvara 2,3-2,4 kalla).

Vinterdäcken är jämnt slitna och har så alltid varit. Det är det som är så konstigt!
Jag kommer ju åka på att köpa nya framdäck (köper nog Falken fram också...) i år och får väl kosta på en ny hjulinställning också. Även om det känns som att hjulinställningen är okey.
Tycker dock det är märkligt att däcket är slut efter, uppskattningsvis, 1 500 mil... Det känns ju som att det är antingen däck eller fälg det är fel på?!
InkedInkedP_20210425_161254_LIj.jpg
InkedInkedP_20210425_161254_LIj.jpg (454.74 KiB) Visad 477 gånger
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1442857
specos skrev:Jag kommer ju åka på att köpa nya framdäck (köper nog Falken fram också...) i år och får väl kosta på en ny hjulinställning också. Även om det känns som att hjulinställningen är okey.
Om du ställer vinklarna igen så välj en annan verkstad.
av specos
#1442996
ThomasT skrev:
specos skrev:Jag kommer ju åka på att köpa nya framdäck (köper nog Falken fram också...) i år och får väl kosta på en ny hjulinställning också. Även om det känns som att hjulinställningen är okey.
Om du ställer vinklarna igen så välj en annan verkstad.
Jo, jag ska göra det =)
av Turbo123
#1575857
Jag har inte läst allt i tråden, men jag har kört min v70 -13 i mer än 15 000 mil och hade också länge problem med att sommardäcken drog åt vänster och vinterdäcken gick spikrakt.

Jag testade hjulinställning, balansering och nya däck, men när jag till slut skiftade vänster och höger framdäck och bilen istället drog åt höger, så insåg jag att felet måste bero på fälgarna till sommardäcken.

Köpte nya begagnade sommardäck med andra fälgar och nu går bilen spikrakt även med sommardäck.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]