Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327599
V60 2012 T4f 12300 mil

För två veckor sedan skulle vi passera hemmåt genom Tyskland, tyvärr började motorn gå oroligt och tappa en del kraft. Vi stannade och väntade lite för att starta om motorn, då är det som om att den går på tre cylindrar. Ingen motorlampa vare sig gul eller röd visar sig.

Volvo assistans kontaktar bärgare och vi tar in på hotell brevid volvoverkstaden bilen blir avsläppt på. Dagen efter går vi dit för att få låna en bil hem, tänkte att jag ska provstarta först och visst, den går som den ska, ingen tendens till att något alls skulle varit fel. Vi tar bilen och kör hemmåt, vi tar det dock lite lugnare och nu fortfarande går det som den ska.

För att tillägga hände något liknande sommaren 2017, då kom den oroliga gången på motorvägen men vid omstart fungerade allt, tre veckor senare klappade en eller fler spridare ihop och bilen startade inte ens efter att vi kört av och försökte starta om. Då byttes alla fyra spridare.

Fick hem en Dice igår och fick fram detta, är helt ny på felsökning dock. Någon som är haj på detta?
Felkod 1.png
Add description
Felkod 1.png (66.02 KiB) Visad 4632 gånger
Felkod 2.png
Add description
Felkod 2.png (68.17 KiB) Visad 4632 gånger
Felkod 3.png
Add description
Felkod 3.png (68.8 KiB) Visad 4632 gånger
Senast redigerad av 5 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
#1327610
Du är inne i fel flik, nu kollar du vilka felkoder som kan sättas av ECM, dvs alla programmerade koder. Du måste läsa ut bilen och gå till fliken diagnostik för att få ut vilka felkoder bilen har satt.
#1327614
Driftarn skrev:Du är inne i fel flik, nu kollar du vilka felkoder som kan sättas av ECM, dvs alla programmerade koder. Du måste läsa ut bilen och gå till fliken diagnostik för att få ut vilka felkoder bilen har satt.
Ah, helt färsk på detta sedan igår ;-) Får se om man kan få den klickbar, trodde man hade fixat biffen nu :)
#1327656
Ok, gör ett nytt försök :)
Felkod 1.png
Add description
Felkod 1.png (31.19 KiB) Visad 4578 gånger
Felkod 2.png
Add description
Felkod 2.png (40.8 KiB) Visad 4578 gånger
Felkod 3.png
Add description
Felkod 3.png (39.75 KiB) Visad 4578 gånger
Felkod 4.png
Add description
Felkod 4.png (37.21 KiB) Visad 4578 gånger
Micce1980 skrev:
Driftarn skrev:Du är inne i fel flik, nu kollar du vilka felkoder som kan sättas av ECM, dvs alla programmerade koder. Du måste läsa ut bilen och gå till fliken diagnostik för att få ut vilka felkoder bilen har satt.
Ah, helt färsk på detta sedan igår ;-) Får se om man kan få den klickbar, trodde man hade fixat biffen nu :)
#1327834
*bumpar* tråden i hopp om att någon kunnig ska se den :-)

Som jag tolkar det så är det spridarna? Spännande att de gett sig igen i så fall :P Eller så bränslepumpen?

Kommer kontakta verkstad i början av veckan för att se om de kan ordna det.

Men ska man beställa spridare eller bränslepump själv från Tyskland? Verkar vara ungefär 20% billigare än Mekonomen i alla fall på delar.

Samt vad kan det på en höft tänkas kosta att låta en verkstad antingen spridarna eller bränslepumpen i arbetskostnad? Eller gör man det rätt så lätt själv?


Många frågor, jag vet men vill inte köra för länge utan att få det fixat ;-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1327838
Baserat på texten i VIDA så hade jag riktat misstankarna mot bränsletrycksregulatorn.
Felkod sägs ju vara satt för -för högt- bränsletryck, hade det varit för lågt tryck kunde man tycka att det var pump eller annat.
Det står ju också att koden för misständning kan vara satt som följdfel av felaktigt bränsletryck.
En annan möjlighet är att bränsletrycksgivaren är på upphällningen och ibland ger knäppa värden ... Något som talar för detta är att det går att handla sådana givare för någon hundralapp.
Se det som gissningar.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1327843
Antagligen kan du kolla är-värde och bör-värde på bränsletrycket i realtid, ett avvikande/hoppande värde där kan eventuellt ge en fingervisning vad som är galet.
Länk till bild hur du hittar till fliken: viewtopic.php?p=1322664#p1322664
#1327851
De spridarna du söker ffinns endast hos volvo. Det är svårt att säkert säga någonting om ditt fel, men är dina nya spridare av gamla modellen, så kan det absolut vara en sån.
Högtryckspump hade jag köpt en så färsk som möjligt från bildelsbasen. Tryckgivaren med tillhörande rör (ombyggt/ändrad design) ställer jag mej tveksam till.
Jag ska försöka hitta numret på nya spridaren, går hjälpligt att se med avtagen övre motorplast.
#1327861
Cotag skrev:Antagligen kan du kolla är-värde och bör-värde på bränsletrycket i realtid, ett avvikande/hoppande värde där kan eventuellt ge en fingervisning vad som är galet.
Länk till bild hur du hittar till fliken: viewtopic.php?p=1322664#p1322664
Är osäker på om jag hittade rätt
Felkod NY 1.png
Add description
Felkod NY 1.png (36.92 KiB) Visad 4391 gånger

Bränsletrycksregulatorn, är det den som sitter vid spridaren längst till vänster, sett framifrån? Ser i så fall bara ut att bara lätt byta ut den


IMG_5984.jpg
IMG_5984.jpg (200.97 KiB) Visad 4391 gånger
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]