Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1327865
TommyP86 skrev:De spridarna du söker ffinns endast hos volvo. Det är svårt att säkert säga någonting om ditt fel, men är dina nya spridare av gamla modellen, så kan det absolut vara en sån.
Högtryckspump hade jag köpt en så färsk som möjligt från bildelsbasen. Tryckgivaren med tillhörande rör (ombyggt/ändrad design) ställer jag mej tveksam till.
Jag ska försöka hitta numret på nya spridaren, går hjälpligt att se med avtagen övre motorplast.
Tack för bra bilder, tror jag klarade mig precis? :-o

Högtryckspump, är det något man byter lätt själv eller hur går man vidare nu?
IMG_5989.jpg
IMG_5989.jpg (257.46 KiB) Visad 1209 gånger
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1327903
Oklart vad man ska hitta på egentligen. En tekniker med lite erfarenhet och känsla kan säkert se med en gång, svårare för oss.

Men eftersom det är flera cylindrar och även en indikering på tryckgivaren, så hade nog jag bytt just tryckgivaren, för att ha den utesluten.
Numret står på den om man vill beställa själv.
Prova att köra slut på soppan och tanka upp med e85, då borde du få snabbt svar på om det är exempelvis tankpumpen som inte fixar att hålla trycket uppe fram till högtryckspumpen.
Har tyvärr inget bättre tips jag kan bjuda på med gott samvete
#1328029
TommyP86 skrev:Oklart vad man ska hitta på egentligen. En tekniker med lite erfarenhet och känsla kan säkert se med en gång, svårare för oss.

Men eftersom det är flera cylindrar och även en indikering på tryckgivaren, så hade nog jag bytt just tryckgivaren, för att ha den utesluten.
Numret står på den om man vill beställa själv.
Prova att köra slut på soppan och tanka upp med e85, då borde du få snabbt svar på om det är exempelvis tankpumpen som inte fixar att hålla trycket uppe fram till högtryckspumpen.
Har tyvärr inget bättre tips jag kan bjuda på med gott samvete
Är så klart tacksam för alla idéer :-D

Ok, vilken är tryckgivaren?

Vet inte om detta gör skillnad med i tidsordning verkar det som att det följt så här
Felkod 1.png
Add description
Felkod 1.png (39.89 KiB) Visad 1165 gånger
Felkod 2.png
Add description
Felkod 2.png (40.26 KiB) Visad 1165 gånger
Felkod 3.png
Add description
Felkod 3.png (39.95 KiB) Visad 1165 gånger
Felkod 4.png
Add description
Felkod 4.png (39.9 KiB) Visad 1165 gånger
Felkod 5.png
Add description
Felkod 5.png (37.07 KiB) Visad 1165 gånger
:)
#1335004
"Tyvärr" fungerar motorn fortfarande felfritt. Har i veckan börjat med att tanka upp den sista fjärdedelen med e85 för att komma igång med rådet från TommyP86. Hade faktiskt trott att något skulle ge sig tills nu men den pinnar på. Har diskuterat med diverse verkstäder och alla frågar vilket bränsle jag kör på men ändrar sedan uppfattning när jag berättat att jag har fått de nya spridarna. Min Volvo ÅF sa att de absolut kan ta in och felsöka men rådde mig att de blir nog billigare för dig om den ger upp så byter vi delen som den indikerar på då
#1345526
Uppdaterer för egen skull och kanske upptäcker någon annan tråden och kan hjälpa till eller få hjälp ;-)

Bilen har nu rullat 450 mil sedan den kastade in handduken tillfälligt. Har under september och oktober enbart tankat etanol på uppmaning av en här. Inget har hänt, den går som man vill att en bil skall. Testar att dra på ibland och alltid när man ska på motorväg med mera men allt bara fungerar.

Vad f-n hände i somras på autobahn när den strulade till det egentligen?
#1353207
Hej
Jag har nåt liknande fel på min s 60 T 2.0 bensin -11
Rycker ibland när man ute åker.
2 gånger på med ca halvårs mellanrum har bilen gått på 3 cylindrar och då surat ner sej rykit stinker bensin men ände gått hjälpligt.
Haft den på verkstad då har den ståt still några dagar,eftersom bilverkstan inte haft tid och ta tag i bilen,sen när dom äntligen testar bilen så funkar allt igen utan något lustigt.förmåtligen torkat ur cylindrarna när den ståt stilla ett tag.
Motorlampan tänds ibland under körning,efter några omstarter kan lampan förbli släckt,för att sedan börja om igen efter en tid
Även texten försämrad motorprestanda kan dyka upp i info fönstret.
Har bytt nu högtryckspumpen kört nog nu 6 dagar,lampan har inte tänds än,men bilen kan rycka lite ibland fortfarande.
HUR HAR DET GOTT FÖR DEJ,VORE INTRESSANT ATT FÅ VETA.
Hälsn Göran
Min felkod är P025811
#1357985
TommyP86 skrev:Oklart vad man ska hitta på egentligen. En tekniker med lite erfarenhet och känsla kan säkert se med en gång, svårare för oss.

Men eftersom det är flera cylindrar och även en indikering på tryckgivaren, så hade nog jag bytt just tryckgivaren, för att ha den utesluten.
Numret står på den om man vill beställa själv.
Prova att köra slut på soppan och tanka upp med e85, då borde du få snabbt svar på om det är exempelvis tankpumpen som inte fixar att hålla trycket uppe fram till högtryckspumpen.
Har tyvärr inget bättre tips jag kan bjuda på med gott samvete


Cotag skrev:Baserat på texten i VIDA så hade jag riktat misstankarna mot bränsletrycksregulatorn.
Felkod sägs ju vara satt för -för högt- bränsletryck, hade det varit för lågt tryck kunde man tycka att det var pump eller annat.
Det står ju också att koden för misständning kan vara satt som följdfel av felaktigt bränsletryck.
En annan möjlighet är att bränsletrycksgivaren är på upphällningen och ibland ger knäppa värden ... Något som talar för detta är att det går att handla sådana givare för någon hundralapp.
Se det som gissningar.


Nu rör det på sig lite, innan jul ryckte den till på en påfart som i början har en liten uppförsbacke men släppte då på gasen rent instinktivt och lyckades inte återskapa fenomenet.

Nu har det hänt precis som förra gången i en lätt uppförsbacke där jag gasar någorlunda mycket att den då tvekar och skulle säga att den "bluddrar" som en gammal moped kunde göra med felinställd förgasare. Jag gasar ännu mer och bilen segar sig uppåt i hastighet. Får slå av på takten och kan strax dra på igen, den tvekar och "hackar lite mjukt" men arbetar sig uppåt i hastighet fastän långsammare än normalt. Kör runt så i några minuter för att plåga den så att felkod ska hinna sättas. Skulle även prova att växla manuellt men det verkade som att växellådan inte ville som jag utan "skyddade" motorn mot mina plågningar emot den. Fortsätter så här ett tag i hopp om att den ska braka ihop så man nu kan få ett slut på detta men den beter sig likadant. Provar att starta om motorn och redan där är det som den ska vara, samma klipp i turbosnurran som det ska vara alltså och allt är som om inget hänt.

Ingen gul eller röd motorlampa lyser eller blinkar till på något sätt.

For hem och kopplade glatt upp mig mot vida och visst fanns det en felkod *fanfar* glada rop och skratt utropades, ok kanske jag överdriver en aning här ;-) Men ECM-P008762

Exakt så här var det i Tyskland i somras när de senare inte ville alls. Men där körde jag kanske två mil längre innan jag kunde stanna då det saknades möjlighet att alls stanna någorlunda säkert. Skillnaden var kanske där att jag plågade den längre.

Allt är som punkten längt ner under "Felsymptom" på bilden nedan. Så vad gör man nu, byter både bränslepumpen och bränsketryckgivaren?
9 Januari.png
9 Januari.png (38.25 KiB) Visad 812 gånger
#1358301
Goran54 skrev:Hej
Jag har nåt liknande fel på min s 60 T 2.0 bensin -11
Rycker ibland när man ute åker.
2 gånger på med ca halvårs mellanrum har bilen gått på 3 cylindrar och då surat ner sej rykit stinker bensin men ände gått hjälpligt.
Haft den på verkstad då har den ståt still några dagar,eftersom bilverkstan inte haft tid och ta tag i bilen,sen när dom äntligen testar bilen så funkar allt igen utan något lustigt.förmåtligen torkat ur cylindrarna när den ståt stilla ett tag.
Motorlampan tänds ibland under körning,efter några omstarter kan lampan förbli släckt,för att sedan börja om igen efter en tid
Även texten försämrad motorprestanda kan dyka upp i info fönstret.
Har bytt nu högtryckspumpen kört nog nu 6 dagar,lampan har inte tänds än,men bilen kan rycka lite ibland fortfarande.
HUR HAR DET GOTT FÖR DEJ,VORE INTRESSANT ATT FÅ VETA.
Hälsn Göran
Min felkod är P025811
Din felkod P025811 pekar på "Insprutning bränsledosering B låg. Generellt elektriskt fel. Kortslutning till jord. B4164T2" Kan kanske vara bränslepumpen där? Filurar på om det inte är den som spökar hos mig. Hur långt har bilen gått?
#1359046
Beräknar nu detta som löst.

Pratat med olika verkstäder och detta med felkoderna samt att gången i motorn när problem uppstått har pekat på att den ej får rätt mängd bränsle. Det har även enbart uppstått när det varit mindre än 1/4 bränsle i tanken.

Har nu beställt en bränslepump med låga mil och byte sker i nästa vecka som det ser ut nu. Känns bra att få det klart och bilen ska ju ändå säljas inom någon månad och då vet jag att jag säljer en bil som fungerar :-)

Edit: Har idag 22/1 bytt bränslepump och det var en rejäl skillnad, det drar som om den fått polestar mjukvara installerat så den gamla höll allt på att ge upp på riktigt
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]