Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludlob
#1326798
Hej
Har en XC60-15 D5 på 10k mil och att den skrovlar/racklar från motorn vid svagt gaspådrag - kanske är det normalt? Vill minnas att jag läst att D5an är en traktor?

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det med bättre ord.. Men är när man gasar på lite så att den inte ökar mer än ~10km/h - gäller oavsett hastighet.
av Ludlob
#1326799
Nu råkade jag posta innan jag blev klar.
Har även ett vinande/tjutande ljud från motorn vid stadskörning. Om jag stänger av fäkten helt så upphör det - vad kan det vara?
Användarvisningsbild
av nikliz
#1326949
Upplever exakt samma sak som du beskriver, både med lite gaspådrag i låga hastigheter samt stänger jag av AC:n så upphör ljudet. Tycker det är som ett 'pumpande' ljud, vet inte om det är multirem eller endast AC-remmen som låter.

Intressant om någon vet här vad det kan vara.
av Ludlob
#1327434
nikliz skrev:Upplever exakt samma sak som du beskriver, både med lite gaspådrag i låga hastigheter samt stänger jag av AC:n så upphör ljudet. Tycker det är som ett 'pumpande' ljud, vet inte om det är multirem eller endast AC-remmen som låter.

Intressant om någon vet här vad det kan vara.
Jag googlade lite och hamnade på en amerikans sida där en hade ett likadant problem med AC. De bytte AC kompressorn så blev det tyst igen. Jag ska nog ta in den på felsökning och se vad de hittar. Kanske har turen med mig och att firman jag köpte av tar det.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]