Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pak7
#1326416
Är det någon som försökt sig på att dämpa en v60? Eller vet om ljuddämpningen blivit bättre i senare modeller än min 11a?
Tycker att vägljudet är helt bedrövligt i denna! Det finns hela tiden en resonans från hjulen som går igenom och är så störande. Nästan som dåliga hjullager eller nåt. Det är det inte enligt flera som känt på lagren och kollat.
Blir snart tokig och byter bil tror jag...
Det har låtit högt sen bilen va ny egentligen men nu på senare år har det blivit värre tror jag.
Asfalten är ju under all kritik i min närhet så det gör inte saken bättre direkt. Går tyst på ny asfalt men man kan ju inte köra fram och tillbaka på ny asfalt bara för att...
Finns det något att göra med detta?????
av pak7
#1326432
Det är det som är grejen.. Jag har nya däck..det är original continental sport contact3 från början.Har haft landsail som va otroligt tysta på brorsans bmw, men de va olidliga att åka på. Nu har jag nya good year eagle f1 asymetric5. Generellt tystare- kanske 4-5 db mot de andra fastän märkning säger annat. Mätte med iPhone. Resonansen verkar ligga mellan 125-200 Hz uppskattat. Men hörs inte när man lutar sig fram mot ratten utan bara när man sitter vanligt och kör. Störande som fan. Volvo verkar ha missat totalt med nån resonans frekvens.
av Millea
#1326441
Hej! V60 är inte nån direkt tyst bil men valet av fälgstorlek är såklart viktigt för att begränsa däckljud. Kör med max 17 tums hjul. Däckvalet är det absolut viktigaste du kan göra för att minska däckljudet. Jag jobbar på en All-bilsverkstad och har kört många V70 och v60 med olika fälgstorlekar och däckmärken. Min personliga åsikt är nog att Goodyear efficientgrip är bland det tystaste däcket man kan ha på en V70. V60:n är snarlikt uppbyggd så det borde bli bra på en V60 också. Jag kör själv en V70 2012:a D3 163 hk. Jag är ljuskänslig och har bytt alla sidorutor till laminerade glas. Blev knappt märkbar skillnad. Har också klätt in insidan av alla dörrar och hela bagagerummet med 2 mm silentcoat. Även under baksätet. Har monterat extra ljudisolering på insidan av alla dörrsidor + extra tjock ljudisolering över bakre hjulhus. Skillnaden på däckljud är knappt märkbar på grov/dålig asfalt. Jag kör mkt på det hör i Värmland. Däremot så låter det som en lyxig Mercedes när man stänger dörrarna.

Jag hör nu mindre oljud från dörrarna vid körning på regnig vägbana och körning på grusväg är tystare och bättre. Jag kör på 205/60/16 dubbdäck och dubben hörs inte vintertid. Min bil är tystare med dubbdäcken än med 225/50/17 sommardäck. Jag har nog lagt i ca 25 kg extra ljudisolering i bilen och lagt över 12000kr på detta. Men som sagt resultatet är inte så stor skillnad. Har köpt en riktig decibelmätare för 1500kr och testat bilen .

På grov asfalt visar den ca 66-68dB vid 90 km/h torr väg. Vid 100 km/h ca 68-70 dB och 71-72 dB vid 110km/h. 150 km/ ca 77-78 dB. Bra grusväg 70 km/h ca 66-70 dB.

Så välj rätt däck är mitt förslag och så klart ska bilens bromsar, chassi, hjullager och hjulinställning vara bra. Lycka till !! :-)
av pak7
#1326447
Intressant. Verkar vara svårt att få bukt med sånt har jag förstått. Det är väl de där jäkla 18"arna som volvo försett bilen med som är boven. Mina gamla 17" hakka5 dubbade gick tystare än alla sommardäck jag haft hittills... Efficientgrip finns dessvärre inte i rätt dimension länge 235/40-18. Därför tog jag eagle f1 asymetric5 då de hade liknande data- tom bättre. Grymma att köra på dock :)
Hade man bara fått bukt med resonansen så vore det helt guld, men det är ju omöjligt att peka på var det låter.
Obs. Nya däck bromsar och nygjord hjulinställning är redan fixat.
av Millea
#1326453
Detta är en kvalificerad gissning från min sida men tror att det bästa du kan göra är att köpa däck från goodyear, hankook eller Continental som har lågt dB värde och ljudisolerande skum matta inuti däcket. Men vet inte om det finns att få i 235/18 däck. De är också grymt dyra ca 2500 kr st...
av pak7
#1326458
Fasen va dyra då! Men tanken slog mig faktiskt när jag såg såna i en youtube video om däck men då va redan mina beställda.. men det är nog inte så dumt egentligen. Kanske nästa gång.
av pak7
#1326489
Inte som jag vet om på rak arm, men får försöka göra det.
Tycker r-designen ser lite mesig ut med mindre än 18 då men.
Det är lite konstigt att andra märken inte har såna problem oavsett hur stora hjul de har.?.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]