Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
#1326051
Tycker det är helt idiotiskt att tillverka en bil utan vare sig oljesticka eller synbar motortemp.
Men nu är det ju så det blivit på "nyare" bilar.

Jag har alltid kollat oljenivån typ en gång/vecka och motortempen varje gång jag kört med mina andra bilar.
Nu med xc60 - 10 så har man ingen susning, man får vackert vänta tills det kommer ett larm. (OM nu givarna fungerar)
Finns det något sätt att få kontrollen över nivå och temp igen?
Jobbarkompisen råkade ut för ett haveri på sin Audi tack vare att motorn blev utan olja och nivålarmet inte funkade. Dessutom hade garantin precis gått ut.. Dyyyrt...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1326054
För temp får man använda sig av en extern (OBDII) läsare. Vad det gäller olja så kan du ju kika på nivån i intrumentklustret, alternativt med den lilla stickan långt ner framför motorn. Annars kan man ju förlita sig på att nivågivaren varnar. Personligen känner jag att man måste kunna lita på motorns alla olika givare, det gör ju motorstyrningen...
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1326607
Hittade inte tempen men stickan hittade jag.
Stickan sitter så in i helvette så jag riskerar nog att dra sönder den om jag använder mer våld.
Aja.. Får väl lita på tekniken som är inbyggd men det känns inge bra att inte ha stenkoll..
av volvoc70cab
#1327426
Var ägare till en SAAB för en del år sedan. Där fanns "sticka" både till motorn och automatlådan. Man hade full koll hur oljan i automaten och motorn såg ut. Skulle köpt en SAAB igen , men tyvärr så skulle dessa bilar ej tillverkas mer.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]