Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1329476
Efter att ha stört mig på att start stopp fungerar sporadiskt har jag försökt utröna hur funktionen fungerar. Min teori än så länge:
Så länge batteriet är fulladdat fungerar start stopp hela tiden fram tills dess att batteriladdningen går under nån viss nivå (oklart vilken). Om denna mystiska nivå understigs, tex pga många korta körningar, kommer start stopp inte fungera förrän batteriet åter laddats upp fullt. Detta kan ta flera månader innan det börjar fungera igen om man mest kör korta körningar, detta pga att man verkar behöva ladda upp batteriet helt innan funktionen återaktiveras.

Om man aldrig går under den mystiska gränsen i batteriladdning kommer start stopp fungera hela tiden, även om batteriet aldrig är fulladdat.

Precis vid start tar det en minut eller nåt innan start stopp är tillgängligt oavsett batteriladdning.

Om ACn behövs är start stopp inte tillgänglig förrän temperaturen nått ner till inställd nivå.

Om motorn stoppats och det är soligt ute, startar motorn då temperaturen i kupén stigit för mycket.

Om motorn stoppats och det regnar verkar motorn också starta ganska snabbt.

Ingen direkt sol (eller avstängd ac), inget regn, så kan bilen stå rätt länge (känns som en minut eller liknande) innan motorn startar av sig själv.

Lite osäker på om funktionen stängs av när det är för kallt ute, får testa i vinter.

Testat med manuell växellåda. Automatlådan kan väl stänga av motorn innan man stannat, möjligt den beter sig lite annorlunda.
#1329483
Min S/S funkar också sporadiskt, som du säger beror det på en hel drös parametrar. På vintern går den inte igång om motortempen är för låg, och nu senast häromdan var den inte tillgänglig när jag satt i kö på E4. Bilen hade rullat 30+ mil i ett sträck, så kan knappast tro att laddningen var för låg. Däremot var det 30° ute och jag hade 23° i kupén, antagligen ville bilen inte stanna pga. den höga utetempereaturen. När kön väl släppt efter en över en timmes snigelkörning blev S/S plötsligt "tillgänglig" i 120km/h. Jag kände inte för att stanna och testa den då, kör som du manuell låda och utnyttjar inte funktionen mer än när jag tröttnar på att hålla kopplingen nertrampad i köer.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]