Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324450
Hej
Har en V60 CC -16 som köptes för några veckor sedan där start/stopp fungerade ett par veckor efter köp, nu står det något om att funktionen ej kan användas.
Förstår att jag kan åka tillbaka till ÅF och be dom lösa problemet men tänker att det kanske bara är batteri problem.
Om jag förstått rätt så har S/S funktionen eget batteri, laddas det i så fall när man laddar på vanligt sätt?

/Micke
#1324451
Jag hade problem med detta för 1-1,5 år sen som inte berodde på batteriets laddning.
Det sitter en liten kontakt vid ena batteripolen på det stora batteriet för S/S. Denna kan man dela på i några minuter och sen klicka ihop igen..
Så gjorde jag och har inte haft något problem sen dess, förmodligen var det på min bil en mindre tillfällig bugg bara...
#1324492
Det finns en massa olika anledningar till att start/stopp inte aktiveras, du kan läsa ut varför på skärmen.
Om det är för att batteriet laddas kan det vara läge att ladda, det extra batteriet måste laddas separat.
Om det fortfarande är problem kan du göra en reset av BMS, som fjohan82 skriver, sitter på minuspolen.
#1324496
fjohan82 skrev: tis 02 jul 2019, 08:58 Jag hade problem med detta för 1-1,5 år sen som inte berodde på batteriets laddning.
Det sitter en liten kontakt vid ena batteripolen på det stora batteriet för S/S. Denna kan man dela på i några minuter och sen klicka ihop igen..
Så gjorde jag och har inte haft något problem sen dess, förmodligen var det på min bil en mindre tillfällig bugg bara...
Lossade du batteriet innan du delade den?
#1324497
volvofantast skrev: tis 02 jul 2019, 17:25
fjohan82 skrev: tis 02 jul 2019, 08:58 Jag hade problem med detta för 1-1,5 år sen som inte berodde på batteriets laddning.
Det sitter en liten kontakt vid ena batteripolen på det stora batteriet för S/S. Denna kan man dela på i några minuter och sen klicka ihop igen..
Så gjorde jag och har inte haft något problem sen dess, förmodligen var det på min bil en mindre tillfällig bugg bara...
Lossade du batteriet innan du delade den?
Nej den sitter uppe på polen, så de är bara att sära på. Du behöver inte koppla loss själva klämman om polerna.
#1325000
Jag hade samma problem att S/S slutade fungera. Kunde även se att infotainmentsystem stängde ned efter några minuters användning om inte bilen gick på tomgång. Jag provade också att nollställa, fungerade typ en gång efter sedan slutade S/S att fungera.
Lösningen på alla problem var att bita i det sura äpplet och köpa nytt batteri , alltså det stora batteriet. Efter det så fungerar allt perfekt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1325113
Som tidigare nämns, står det inte mer info på skärmen varför det inte funkar?

Kan ju vara så enkla saker som för varmt batteri, för kallt batteri (inte troligt just nu), batteriet laddas eller AC:n tar för mkt kraft.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]