Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1323456
Hej
var i Norge när vi var på väg hem lyser bensinmätaren fortsätta köra bilen meddelar oss att vi har chans att åka 6 mil efter 60 mil medlar bilen igen att säga tom tank på skärmen ser helt slut ut. vi parkera bilen och börja googla om det finns bensinmack omkring oss men hittar ingen och fortsätta köra då kör vi 3 mil o hittade en bensinmack. det betyder bilen går 96 kl efter bensinmätare lyser.
Nu vill veta hur mycket kan gå bilen när det bensinmätare lyser?
En bensinare volvo v60 -12 motor 1,6 som gått 13000.
tack förhand
#1323464
Det är väldigt individuellt skulle jag säga, både beroende på bil, körsätt och geografin.
Har sett tester där man har kört 15 mil med lysande lampa...
#1323473
Solomon skrev: ons 26 jun 2019, 14:28
fjohan82 skrev: ons 26 jun 2019, 14:10 Det är väldigt individuellt skulle jag säga, både beroende på bil, körsätt och geografin.
Har sett tester där man har kört 15 mil med lysande lampa...
okej men tror du att det finns information i instruktionsbok då?
Tack
Nej, det står ofta inte ens hur många lite reserven är på.
Jag har försökt att få fram detta via VOC när jag har varit många hundra mil från Sverige med lysande lampa, men inte ens dom kan svara på hur många liter reserven rymmer.
#1323475
fjohan82 skrev: ons 26 jun 2019, 15:16
Solomon skrev: ons 26 jun 2019, 14:28
fjohan82 skrev: ons 26 jun 2019, 14:10 Det är väldigt individuellt skulle jag säga, både beroende på bil, körsätt och geografin.
Har sett tester där man har kört 15 mil med lysande lampa...
okej men tror du att det finns information i instruktionsbok då?
Tack
Nej, det står ofta inte ens hur många lite reserven är på.
Jag har försökt att få fram detta via VOC när jag har varit många hundra mil från Sverige med lysande lampa, men inte ens dom kan svara på hur många liter reserven rymmer.
Har man slutat ange det alltså? Det står ju i instruktionsboken till äldre modeller. Då ofta ca 10% av tankens volym.

Tankar man bilen direkt när lampan börjar lysa får man en hygglig uppfattning av reservens storlek.
#1326921
Tror reserven rymmer runt 10L, brukar få i runt 55-60 i min mär den tänt sej. 68L i specen. Har kört ner den till röd indikering några ggr, då får man i typ 68...
I regel när jag är i tunt befolkade områden tankar jag på halv, orkar inte med nåt strul.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]