Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1319810
Jag bokade service hos ÅF förra veckan, förstod det som att påminnelsen i displayen skulle slockna när service är inplanerad. Hur lång tid brukar det ta för meddelandet att försvinna?

V60 my18 med digitalt 8" instrument.
av klirre
#1319822
Flinta skrev: mån 03 jun 2019, 09:13 Det försvinner inte förens bilen ÄR servad, det är verkstaden som tar bort meddelandet.
Vad kasst, bilen kommunicerar ju via VOC så de borde ju kunna skicka info att tid är bokad så jag slipper tjatet...
#1319823
klirre skrev: mån 03 jun 2019, 10:31
Flinta skrev: mån 03 jun 2019, 09:13 Det försvinner inte förens bilen ÄR servad, det är verkstaden som tar bort meddelandet.
Vad kasst, bilen kommunicerar ju via VOC så de borde ju kunna skicka info att tid är bokad så jag slipper tjatet...
Du får åka tillbaka till ÅF och säg att dom fixar det.. Det är ju deras misstag att inte släcka det efter en service..
#1381534
Lägger in en rad här.

Jag har en V60 D4 AWD -2015. Den 1 april 2020 var bilen inne på service på auktoriserad Volvoverkstad. Detta var en stor serrvice med kamrem och vattenpumpsbyte, dessutom byttes oljan i automatlådan. Då hade bilen rullat 17707 mil. Igår den 23 maj 2020, hade bilen rullat 18196 mil. Plötsligt kommer texten "Boka tid för service" upp? Men bilen är ju nästan nyservad, knappt två månader sen, knappt 500 mil kört. Vill minnas att jag bokade service i god tid, innan servicepåminnelsen kom upp. Detta eftersom jag stundtals har kört väldigt mycket, och att få vänta 2-3 veckor på service inte funkar. Men efter service stod det, nästa service om 3000 mil / 12 månader. Nu står det nästa service om 2500 mil / 11 månader. Ändå står det som sagt "Boka tid för service", och inga andra felkoder mm finns...

Någon som vet varför? Förra servicen gjordes 190725 vid 14 950 mil, för övrigt. :x :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1381539
Det har hänt mig också, att detta visas igen ganska nära inpå att den har varit inne på service.
Det har skett trots att räknaren i bilen är nollad, dvs det står 3000 mil/12 månader när man bläddrar fram serviceräknaren direkt efter servicetillfället.
Jag nollade räknaren igen och det kom aldrig fram på nytt, men man måste vara medveten om att inför nästa service kommer den varna senare än vad den annars skulle göra, men har man kännedom om bilens serviceintervall är det ett ickeproblem. :-)
#1381542
fjohan82 skrev: sön 24 maj 2020, 13:34 Det har hänt mig också, att detta visas igen ganska nära inpå att den har varit inne på service.
Det har skett trots att räknaren i bilen är nollad, dvs det står 3000 mil/12 månader när man bläddrar fram serviceräknaren direkt efter servicetillfället.
Jag nollade räknaren igen och det kom aldrig fram på nytt, men man måste vara medveten om att inför nästa service kommer den varna senare än vad den annars skulle göra, men har man kännedom om bilens serviceintervall är det ett ickeproblem. :-)
Tackar för svaret. men hur nollställer man det? Åka till Volvo, eller kan man göra det själv? Jag har full servicehistorik på bilen sedan den var helt ny i oktober 2014. Köpte bilen av min far som köpte den helt ny. Han har för övrigt en väldigt fin S60 D5 2016 Summum idag. :-)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]