Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BeeGee
#1317894
Beklagar en ny tråd om detta igen, men har läst en del men är fortsatt osäker. Ser på att köpa en XC60, årsmodell 16 eller 17. Finns ju både FWD och AWD, med och utan automat. Har sina för och nackdelar, beror lite på bilens utrustning och pris vad jag väljer.

Men: Har just fattat att D4 AWD och D4 FWD är ganska olika motorer. Båda är väl 5 cyl men 2.0 tydligen nyutvecklad och med lägre utsläpp.

Jag har idag en 5-cyl 2.4 D, (XC60 -10 2.4 DrivE, manuell). Är det stor skillnad mot den 2.4 som sitter i en modern D4 AWD? Min gamla är en redig traktormotor, förvisso snål och välljudande vid gaspådrag på landsväg, men ack så bullrig och vibrerande i stadskörning och på tomgång vibrerar hela bilen som på 70-talets dieslar. Känns inte 2019... någon som har koll på detta? Om 2.4 5-cyl utvecklats, vilket år var det? Lurigt med att kalla i grunden samma motor för både D4 och D5...

Vill man ha automat förstår jag att man med AWD (2.4) endast kan få 6 vxl, medan FWD (2.0) erbjuder nya 8 vxl låda. Är det stor skillnad på dessa? Var inne på Volvo idag men den säljaren visste om möjligt mindre än jag och bara svamlade.... Hjälp!
av klirre
#1317900
D4 FWD i de årsmodellerna är VEA-motorn, ny konstruktion och 4cyl på 2L. Nya lådan verkar va uppskattad jämfört med gamla, kan själv inte säga nåt om dem då jag kör manuell D3 vea. Läs på om vinande balansaxlar om du satsar på en FWD, AWDn är samma spis som suttit i alla XC60 dvs 2.4L 5a som levt med sen tidigt 2000 tal (sen 1990 om man räknar bensinmotorerna i 850).
av raye
#1317903
Vad vill du ha snål eller hålla 50.000 mil? Det verkar vara skillnaden mellan VEA och gamla D4 an. Jag valde gamla D4 an 2015 och den blir bara bättre med åren.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1318142
Verkar ju vara en del problem med nya VEA motprerna, ngt annat är väl inte att vänta av en "ny" motor. Vinande balansaxlar, hög oljeförbrukning osv. Kan nog vara tryggare att hålla sig till gamla D4:an med 5 cylindrar En diesel ska ju låta, är ju halva grejen! Vill man ha en tyst bil får man köpa bensin

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]