Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1318200
mikebike skrev: tor 23 maj 2019, 19:24 Min visade en gång 140, vilket troligen bevisar att den inte hämtar info från navigatorn.
Det kan ju vara fel i datan som navigationen tar emot också, min läser definitivt från navigatorn för den slår om till 30 där 30-skylten en gång stod. Hur ska bilen annars veta hastighetsbegränsningar som inte funnits på fem år?
av mikebike
#1318226
klirre skrev:
mikebike skrev: tor 23 maj 2019, 19:24 Min visade en gång 140, vilket troligen bevisar att den inte hämtar info från navigatorn.
Det kan ju vara fel i datan som navigationen tar emot också, ?
Då hade den ju visat (samma) fel på samma ställe alla andra gånger också.
av J0NSS0N
#1318303
På en sträcka till och från jobbet har de flyttat hastighetsskyltarna. Åt det håll på sträckan där man har flyttat 80-skylten till en tidigare plats läser bilen av skylten och ändrar från 60 till 80 i instrumentet på det nya tidigare stället. Åt andra hållet där man har flyttat 60-skylten till en senare plats ändras det till 60 där 60-skylten tidigare stod och visar alltså 60 där det egentligen är 80.

Min gissning är att bilen gör båda beroende på position och avläsning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1318333
J0NSS0N skrev: fre 24 maj 2019, 20:28 På en sträcka till och från jobbet har de flyttat hastighetsskyltarna. Åt det håll på sträckan där man har flyttat 80-skylten till en tidigare plats läser bilen av skylten och ändrar från 60 till 80 i instrumentet på det nya tidigare stället. Åt andra hållet där man har flyttat 60-skylten till en senare plats ändras det till 60 där 60-skylten tidigare stod och visar alltså 60 där det egentligen är 80.

Min gissning är att bilen gör båda beroende på position och avläsning.
Vad har du för bil och årsmodell?
Min har aldrig gjort så när skyltar flyttas, den läser bara det den ser.
av J0NSS0N
#1318335
fjohan82 skrev:
J0NSS0N skrev: fre 24 maj 2019, 20:28 På en sträcka till och från jobbet har de flyttat hastighetsskyltarna. Åt det håll på sträckan där man har flyttat 80-skylten till en tidigare plats läser bilen av skylten och ändrar från 60 till 80 i instrumentet på det nya tidigare stället. Åt andra hållet där man har flyttat 60-skylten till en senare plats ändras det till 60 där 60-skylten tidigare stod och visar alltså 60 där det egentligen är 80.

Min gissning är att bilen gör båda beroende på position och avläsning.
Vad har du för bil och årsmodell?
Min har aldrig gjort så när skyltar flyttas, den läser bara det den ser.
XC60 2017
av volvo finskan
#1318374
Jepp, läser skyltarna. Har bara haft en "felläsning" på 3 år. Det var en skylt med förbjuden vänstersväng som bilen tolkade till en 70 skylt, såna hastighetsskyltar finns inte ens här i Finland.
av mikebike
#1318438
ridax skrev:
mikebike skrev: fre 24 maj 2019, 14:05 Då hade den ju visat (samma) fel på samma ställe alla andra gånger också.
Och du tycker det bevisar att den läser av med kameran och aldrig gör fel???
Jag tycker att det bevisar att den läste av med kameran och bevisligen gjorde (läste) fel.
Vad jag vet har den bara läst av fel den enda gången.
Däremot händer det ibland att den missar en skylt och inte visar någon alls.
Jag kan inte påminna mig att den visat ändrad hastighet när det inte funnits någon skylt heller.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]