Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
#1317560
Bilen visar ju hastighetsmärken m.m. och när man läser information om systemet så förklaras det att kameran ser skyltarna och presenterar motsvarande skylt på instrumentet. Men det visas ofta skyltar som inte finns i verkligheten och det verkar som den plockar det mesta från GPS och navigatormaterialet och påfallande ofta fel också, t.ex. på femtioväg som går intill en motorväg så kan den säga hårresande hastigheter på den stackars 50-vägen. Så hur mycket av den information som visas på instrumentet har kameran verkligen sett?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1317570
ridax skrev: mån 20 maj 2019, 22:30 Bilen visar ju hastighetsmärken m.m. och när man läser information om systemet så förklaras det att kameran ser skyltarna och presenterar motsvarande skylt på instrumentet. Men det visas ofta skyltar som inte finns i verkligheten och det verkar som den plockar det mesta från GPS och navigatormaterialet och påfallande ofta fel också, t.ex. på femtioväg som går intill en motorväg så kan den säga hårresande hastigheter på den stackars 50-vägen. Så hur mycket av den information som visas på instrumentet har kameran verkligen sett?
Det låter ju som något inte riktigt stämmer.
Min läser av allt, förutsatt att skylten inte skyms av snö eller om man precis kör om en lastbil.
Den läser även VMS-skyltarna utan konstigheter.

Har aldrig upplevt att den "hittar på" egna visningar...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1317589
Min bil läser också skyltar. Det märker jag när det ibland saknas en skylt på vänster sida vägen och skylten på höger sida stå väldigt nära korsningen där jag gör en högersväng. Kameran sveper då och helt missar skylten. Då hänger föregående skylt kvar.
av ridax
#1317719
Jomenvisst verkar det ofta som om den ser skyltarna och även om jag inte kan avgöra om det är GPSen som är underlag eller kameran, så kan det ju mycket väl vara kameran ofta när det ser ut att funka. Men när bilen slänger upp märken för motorväg/trafikled som absolut inte finns i verkligheten så undrar man vad underlaget till det kommer ifrån? Skyltarna är ju inte helt fel, även om de gäller vägen under... Och 110 skyltarna på 50-vägen har den nog inte sett
av klirre
#1317769
Spännande att vi har olika beteenden p våra bilar, min my18 med sensus navigation + intellisafe assist håller på som TS beskriver.

Varje dag när jag kör genom stan till jobbet håller den på och växlar mellan 50 och 40, fast hastigheten är 40 hela sträckan. Så fort jag passerar en skylt (40) visar den rätt, 100m senare tar den info från GPS som antagligen inte är uppdaterad och visar 50. På väg ut på landsvägen hittar den även på att det är omkörningsförbud, trots att jag inte sett nån skylt.

Likadant i byn mina föräldrar bor, den visar 50 och 30 fast hastigheten varit 40 hela vägen de senaste 5 åren.

Jag tror inte min missar några skyltar, den bara "hjälper till" med GPS data mellan skyltarna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1317824
ridax skrev:De som INTE har märkt av några konstigheter, har de navigator installerad?
Nej. Bara standardlösningen. Funderar på att ladda in full navigation inför semestern. Antar att jag kommer få veta om det blir skillnad...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1317867
ridax skrev: ons 22 maj 2019, 10:10 De som INTE har märkt av några konstigheter, har de navigator installerad?
Ja jag har installerad navigator med senaste kartorna.
Idag är första gången den skulle sett en skylt och läst av, men det gjordes inte, förmodligen för att jag rullade förbi den VMS-skylten i 3-4 km/h och inte närmare 30 som den visade...
av dannesk
#1318044
Min XC60 läser av skyltarna klockrent utan problem, förutom då de är översnöade. Har aldrig observerat att bilen visat fel skyltning i instrumentet och jag har Sensus Navigation i min.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]