Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396180
Anthony2014 skrev:Nu har jag fått en tid på Bilia för att göra en sk oljeförbrukningstest. Se vad den säger. Har oxå fått rådet att dom borde göra en kompressionstest.
Hur går det till väga och vem betalar?
#1396448
De kan väl se oljevolymen i vida? Då borde de kunna kolla med jämna mellanrum
#1412047
@Jimmie83, Vad har allt kostat egentligen att byta motor, eller om det är block och topp som byts?
#1529983
Har också en D4 (VEA, manuell växellåda) från 2015 - har inte druckit en droppe på 2000 mil. Slår över till 10 000 mil nu i mars.

Är lite nyfiken på hur folk använder sina bilar, för det måste ju nästan vara det som är problemet? Särskilt om vi har flera bilar av samma modell med samma motor från samma år med snarlikt miltal.

Jag kör dieselvärmaren 9 gånger av 10 så fort bilen tillåter mig (runt 10 plusgrader). Jag låter aldrig bilen stå på tomgång för att "värma upp" innan jag åker iväg, utan jag rullar 2-3 sekunder efter start av bilen. Jag kör istället på låga varv (1.2K - 1.4K) i 1-2km (beror lite på temperaturen ute) och därefter kör jag normalt (1.5K - 1.7K varv). Jag undviker att hoppa växlar i V60:n för jag stör mig så otroligt mycket på det inbyggda "rev match"-systemet. Jag är väl lite av en BMW-förare i hjärtat så jag använder gärna hela gaspedalen när bilen väl har rullat i typ 1 mil och är varm. Växlar oftast runt 2K, men några gånger per dag så åker nålen upp till 3.5K.

Stop/Start är endast påslagen i drive thru. Kör aldrig korta avstånd - bilen går minst 15 minuter/1mil innan den stängs av. Blir väldigt mycket öppen motorväg, lite kryptrafik på E4:an i Stockholm.
Kör ca 100 mil i veckan.
#1529995
skurk1 skrev: mån 06 feb 2023, 15:45 Är lite nyfiken på hur folk använder sina bilar, för det måste ju nästan vara det som är problemet? Särskilt om vi har flera bilar av samma modell med samma motor från samma år med snarlikt miltal.
Kan stapla upp lite om min bil, V60 D4 VEA MY17 automat:

Kör 3000-3500 mil/år.
Haft bilen sedan ny.
Bilen bor i garage hemma.
Tilläggsvärmaren körs i autoläge vintertid, till vardags används inte timer/manuell start speciellt ofta.
Fyllt på 0,5 liter olja vid ett tillfälle sedan bilen köptes.
Mätarställning idag: 18366 mil.
Dragkroken används i snitt någon gång/år på sin höjd.
Tyngre gasfot än genomsnittet känns det som.
Byter olja/filter på egen hand efter ca 1500 mil/halva årliga körsträckan, kör aldrig 3000 mil med samma olja.
Blir en hel del körning här i Stockholm (drygt 2 mil t/r till kontoret) såklart, men minst 5-6 längre sträckor inrikes/år och någon lång-lång utlandsresa på sommaren.
Har inte haft några problem med onormal oljeförbrukning/kylare/EGR/Balansaxlar.
Bilen har varit inne för samtliga återkallelser.
Jag är enda föraren på bilen.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]