Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1344166
Ungefär det miltalet hade min också... Jag hade min på Bilia vid 3 tillfälle, sen fatta dom beslutet att byta motorn... Detta var i somras...
Första gången kolla dom bara och återkoppla att där inte var något yttre läckage vilket jag själv också konstatera! Men felemeddelandet fortsatte komma upp efter lite påtryckningar kom vi fram till att dom skulle tappa ut all olja och fylla på med exakt rätt uppmätt mängd ny olja.... Jag skulle sen köra 1000 mil sen skulle man tappa ur all olja och mäta upp hur mkt som var kvar efter det! Minns dock att Volvo hade en rejäl tolerans på hur mkt olja bilen fick förbruka...
Dessvärre gick det aldrig några 1000mil utan redan efter 2v börja bilen varna för låg oljenivå igen. Ringde då Bilia igen som några dagar senare ringde tillbaka och återkoppla med att det blev motorbyte!

*P.s all cred till Bilia Malmö skötte det hela snyggt och bekymmersfritt
#1344211
Henkan skrev: lör 26 okt 2019, 01:50 Här är ett klipp från Youtube som handlar om varför en del Volvo drar olja.
Enligt videon så har Volvo då gjort en uppdateringssats för den som är sugen på att byta kolvar o ringar.
De "nya" oljeringarna ser ut ungefär som på en 60-tals B20-motor.
Ibland går tekniken inte helt rakt framåt.
Bild på B20-ringar:
kr.JPG
kr.JPG (32.32 KiB) Visad 3259 gånger
#1344228
Man ska alltså inte köpa en bil med VEA-motor med den gamla versionen av olje-ringar för att undvika att få en bil som dricker olja?
#1344333
dannesk skrev:Man ska alltså inte köpa en bil med VEA-motor med den gamla versionen av olje-ringar för att undvika att få en bil som dricker olja?
Nja, snarare så ska man vara observant även om det är svårt. Långt ifrån alla som tar olja, bensin som diesel. Jag har åkt runt med en liter i bagagen på min T5 sedan 2015, fortfarande oöppnad. Kör dock 1500 mil på ett oljebyte.
Syrrans D4 -15 har gått typ 10 nu, inte fyllt nåt heller.
#1347674
Lånar tråden då jag fick hem bilen idag efter oljemätning. Snitt förbrukning för 1000mil ligger just nu på 2.74liter olja. Vilket är för högt, de skickar detta vidare till volvia idag. Men ett motorbyte verkade Det som gäller just nu.

:sick:
#1347685
Många VEA motorer går helt bekymmerslöst utan oljedrickande, det skall vi inte glömma. Har själv kört 6000 mil med första generationens VEA diesel utan att behöva fylla en enda gång mellan servicarna. Har nu kört 500mil med min nya T6a utan bekymmer. Däremot fick jag fylla olja i min 5cylindriga D4 emellanåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]