Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1316492
Köpte min bil för 1år sedan, En V60 MY15 VEA D4
Redan efter 2 månader lämna jag in den för jag ansåg att den drack mkt olja.
Man gjorde då felsökning men kom fram till att där inte fanns något yttre läkage.
I oktober utförde man 10 000mila service och bytte således olja.
Nu i Mars kom det upp att jag skulle fylla på 0,5l olja vilket jag gjorde.
I Måndags, den 13 Maj var det dax igen 150 mil senare ville bilen på nytt ha 0,5l olja!

Jag menar på att bilen har förbrukat 0,5l olja på 150 mil och anser att det är onormalt, Bilia förnekar inte att det kan vara fel men såg det på ett annat sätt. Dom mena på att man fick räkna får service tillfället i oktober och se mängden som förbrukats sedan dess. Själv anser och trodde jag att man kunde räkna med att där var vad där skulle efter den påfyllda halvliten för 150 mil sen men så vart tydligen inte fallet.


Jag åkte in på Bilia och fick prata med en servicetekniker där. Han kollade i datorn och där står det att normal förbrukning eller om det stod acceptabel oljekonsumtion på 1000mil var 1,7 blandad körning 2.0 stadkörning och typ 1,3 landsväg. Det innebär att om jag enbart kör stadskörning så har jag gjort ett helt oljebyte själva på 3000mil!



Mvh JN
Senast redigerad av 3 Jimmie83, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1316494
Verkar inte ovanligt att dessa maskiner börjar ta en hel del olja med tiden, tyvärr.

Balansaxlarna drivs inte med kedja, de drivs med kugghjul.
Vare sig du har ett bra eller defekt balansaxelpaket så lär det inte ha något med oljekonsumtionen att göra. Där har de rätt.
av Jimmie83
#1318248
Det blev motorbyte, verkstan ringde idag och sa att man fick byta motor :-o
Någon som vet vad man plockar med från min gamla?
Innebär det nytt turboaggregat, egr ventil mm eller är det bara blocken som avses?

Dom sa att motorn räknas som ny, har varit inne och blivit blästrad och genomgången och man räknade som att den hade gått 0-mil!
Alltså tydligen inte en helt fabriksny motor men...
Någon fler som fått sin vea D4 utbytt och iståfall vad har ni fått och pga vad har ni fått nytt ut er?

MvhJN
#1318299
IMG_0782.jpg
IMG_0782.jpg (198.89 KiB) Visad 7633 gånger
IMG_0781.jpg
IMG_0781.jpg (200.2 KiB) Visad 7633 gånger
Inte helt ovanlig syn enl bekant som jobbar på billia.

Dessvärre har jag inget svar ang din fråga vad som ingår. Antar att dem plockar över så mycket dem kan och ersätter enbart blocket men vet ej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1318304
Vad har är det som händer med dom?
Min har precisera passerat 10000milgår iofs fortfarande som en klocka men fyller nästan på mer olja än diesel :-D
Serva den i okt 2018 och har sen dess kört under 1000mil men fyllt på mer än 2l olja :-(
#1318309
@RichardCardell,
Är det foto från din maskin? Bränd ventil som slagit sönder (minst) en kolv?
#1318313
Jimmie83 skrev: fre 24 maj 2019, 20:28 Vad har är det som händer med dom?
Min har precisera passerat 10000milgår iofs fortfarande som en klocka men fyller nästan på mer olja än diesel :-D
Serva den i okt 2018 och har sen dess kört under 1000mil men fyllt på mer än 2l olja :-(
Antar att det är kolvringar ( mest de undre som skrapar av olja från cylindern när kolven går ner) som är av "lågfriktionstyp" och därmed slutar göra sitt jobb ordentligt. Så brukar det vara på en del andra lågfriktionsmotorer av andra fabrikat.
Men säker är jag inte.
#1333175
Kul läsning detta var, fick tips i en annan tråd jag skrev min förbrukning i.

Har en tid den 29 augusti på Bilia, tror inte det kommer hända något.

Har räknat ut på min Vea d4. Att jag slagit i 4liter olja på ca1950mil. Kollade exakt idag 21/8

Jag kan tycka det är förmycket men vad gör man?

Bilen har gått 9670mil
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]