Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1316094
ThomasT skrev: sön 12 maj 2019, 23:10
UnleashFusion skrev:
Eldberg skrev: sön 12 maj 2019, 21:34 OK vi har klarat av frågan om vinterdäckens onödiga 225-bredd. Nu återstår frågan om man verkligen behöver ha belastningsindex 97 på sommardäcken?
Nej du kan ha lägre belastningsindex än vad som är rekommenderats
Det där får du nog förklara lite närmare...

.
Jag är ingen däckexpert men jag själv kör på vad som är rekommenderats för den specifika modellen. Jag menar man utgår ifrån att man kör med den rekommenderad däckdimension men att man kan ta en lägre belastningsindex; nackdelen med däck med lägre belastningsindex klarar mindre last vikt per däck och hastigheten minskar också.

Sen står det på regbeviset och vad som rekommenderas för respektive modell i instruktionsboken.
97 "Kodsiffror för max tillåten däckbelastning, lastindex"
W "Kodbeteckning för maximal tillåten hastighet, hastighetsklass (SS). (I detta
fall 270 km/h (168 mph).)


Bilen måste utrustas med däck som har samma eller högre lastindex (s. 326) (LI) och hastighetsklass (SS) än specificerat. Om ett däck med för lågt lastindex eller hastighetsklass används kan det bli överhettat.
**vad som står i instruktionsboken**

Sen hur man själv tar beslutet är upp till var och en.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1316099
UnleashFusion skrev:Sen hur man själv tar beslutet är upp till var och en.
I och med att det är olagligt att köra med lägre lastindex än vad som är satt för modellen så är det inte riktigt upp till var å en...

.
av UnleashFusion
#1316142
ThomasT skrev: mån 13 maj 2019, 01:02
UnleashFusion skrev:Sen hur man själv tar beslutet är upp till var och en.
I och med att det är olagligt att köra med lägre lastindex än vad som är satt för modellen så är det inte riktigt upp till var å en...

.
exempel.jpg
exempel.jpg (74.14 KiB) Visad 334 gånger
Nu menar jag inte att man kan sätta in vad som helst utan jag menar då "ta lägre än vad som man hade från fabrik/typad" men du kan ju tex. ta som min v70, där står det 98W men jag kan ju gå ner till 94W/Y etc.. vad det nu är för däck&fälgtum

Självkalrt menar jag inte att man kan dra på vad som helst som är under 90<
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1316146
UnleashFusion skrev:Nu menar jag inte att man kan sätta in vad som helst utan jag menar då "ta lägre än vad som man hade från fabrik/typad" men du kan ju tex. ta som min v70, där står det 98W men jag kan ju gå ner till 94W/Y etc.. vad det nu är för däck&fälgtum

Självklart menar jag inte att man kan dra på vad som helst som är under 90<
Det är direkt korkat att ha lägre lastindex än vad som tillverkaren har satt för modellen då det påverkar bilens vägegenskaper, även om man klarar sig rent bärighetsmässigt. Detta gäller speciellt moderna bilar där antisladd/ABS systemen är noggrant kalibrerade för specifikt förutsättningar.
av UnleashFusion
#1316151
ThomasT skrev: mån 13 maj 2019, 11:11
UnleashFusion skrev:Nu menar jag inte att man kan sätta in vad som helst utan jag menar då "ta lägre än vad som man hade från fabrik/typad" men du kan ju tex. ta som min v70, där står det 98W men jag kan ju gå ner till 94W/Y etc.. vad det nu är för däck&fälgtum

Självklart menar jag inte att man kan dra på vad som helst som är under 90<
Det är direkt korkat att ha lägre lastindex än vad som tillverkaren har satt för modellen då det påverkar bilens vägegenskaper, även om man klarar sig rent bärighetsmässigt. Detta gäller speciellt moderna bilar där antisladd/ABS systemen är noggrant kalibrerade för specifikt förutsättningar.
Jo jag förstår det. Tycker jag också. när jag skrev 94, är fortfarande inom rekommendation för min bil, men när man kollar upp priset per däck kan även lägre index vara något dyrare än den som är högre(i detta fall 98)(beroende på om det är märkes-/icke märkedäck; i det sammanhang hade jag inte ens tanken att gå på lägre. Dumt.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]