Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1314573
Hej,

Jag funderar som sagt på en v60 d5 TE, men undrar vad jag bör tänka på? Jag har kikat lite snabbt runt my15 my16, sen läste jag nåt om en facelift därikring. När kom faceliften, vill ju ha så fräscht utseende som möjligt.

Sen vad är er uppfattning kring förbrukning? Jag har ca 25km totalt i pendling idag, 12,5km enkel resa så jag räknar med 100% el där både vinter och sommartid. Jag har även möjlighet att ladda på jobbet. Men hur mycket drar den på långkörningar? Är det nån service som är snor dyr som man ska vara beredd på? Och vilka andra tips kan ni ge mig.

Tackar
#1314574
Facelift kom väl MY14 tror jag så 15 och framåt är safe. 12km kommer du lätt i motorvägsfart och full värme (utan parkeringsvärmaren igång) på vintern om ska du köra båda hållen på en laddning får du nog hushålla liiite kanske beroende på hastighet.

Va i Paris i förra året och även vart uppe i Sälen (ca 60 mil för mig) med rätt rejält packad bil och 4 personer i den och utan att snålköra så slutade båda turerna på ca 0.65.

Supernöjd med min och har haft den i drygt ett år och nästan 3000 mil nu och har ett snitt på 0.22 totalt, har 5 mil till jobbet och möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Hade det inte varit motorväg hela vägen hade jag nog klarat att köra dem 5 milen helt på el men nu får jag nöja mig med att den får slurpa i sig hela 2dl enkel resa.
#1314700
Se till att förvärma länge så klarar du dig på enbart el. Alltså om man kör enbart förvärmning med el tar det längre tid. Ser man till att den får gå 30-45min så fixar den isfritt ner till i allafall -10. Veckor då det är kallare än så lät jag dieselvärmaren hjälpa till.
Har du garage behövs bara envärmen såklart.

Är det riktigt kallt kommer bilen ibland (speciellt om man inte kört förvärme) starta med dieselmotorn första kilometern eller två.

Jag kom ofta kring 30km på motorväg med min V60 D5 TE. Lite längre på sommarhalvåret och ibland lite kortare när det var kallt.
På landsväg har jag klarar 45km på el sommartid.
#1315028
Jag har en MY15 som i dagsläget har fått 20,000 mil. Förra servicen med kamremmen kostade 18,000:-
Inför denna servicen fick jag ett felmeddelande om att AC behöver service samt ett felmeddelande om Laddhybrid fel. Det lossnar på 20,000:- + servicekostnad. Lyckligtvis står Volvo för för 50% för de två felen i goodwill. Det är ingen billig bil, men jag älskar den...
#1315209
Se till så att du får en som är EURO 6-klassad. Kommer väl kanske att kännas lite ledsamt om du har en hybridbil som inte får komma in i miljözonerna.
Klassningen gäller väl för vissa 2015 och alla 2016- om jag minns rätt. Kolla upp bilen med regnummer på trafikverket för att vara säker på vad bilen är klassad som.
#1315237
Någonting skrev: mån 06 maj 2019, 17:53 Se till så att du får en som är EURO 6-klassad. Kommer väl kanske att kännas lite ledsamt om du har en hybridbil som inte får komma in i miljözonerna.
Klassningen gäller väl för vissa 2015 och alla 2016- om jag minns rätt. Kolla upp bilen med regnummer på trafikverket för att vara säker på vad bilen är klassad som.
Yes jag hade noterat det, jag kollar på d5:or av den anledningen.

Tack för tipset

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]