Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1314468
Hej, börjar snart bli dags för nya skivor och belägg på S60in. Tycker alltid det varit dåligt bett på min Volvo original grejer jämfört med andra liknande bilar jag kört.
Så jag tänkte därför kolla med er här vad för märke ni kör som inte kör med original grejer. Sett att det finns en hel del på autodoc för bra pris.
Vilka märken är det man bör gå på och vad är era erfarenheter av eftermarknads märken jämfört med original.



av UnleashFusion
#1314471
fick hem mina ATE bromsar och belägg från mister-auto(kostade under 3000kr för ett par skivor(fram och bak) + belägg fram & bak(dock med 25% rabatt), får se hur dom presterar än original bromsarna jag haft sedan fabrik.

om du vill prova andra belägg så har många sagt EBC green ska vara prima för vardagskörning
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1314472
UnleashFusion skrev:fick hem mina ATE bromsar och belägg från mister-auto(kostade under 3000kr för ett par skivor(fram och bak) + belägg fram & bak(dock med 25% rabatt), får se hur dom presterar än original bromsarna jag haft sedan fabrik.

om du vill prova andra belägg så har många sagt EBC green ska vara prima för vardagskörning
Okej lät som ett bra pris, hört gott om ATE. Skriv gärna här när du hunnit testa dina nya grejerBild
av UnleashFusion
#1314475
theodorkalin skrev: ons 01 maj 2019, 22:02
UnleashFusion skrev:fick hem mina ATE bromsar och belägg från mister-auto(kostade under 3000kr för ett par skivor(fram och bak) + belägg fram & bak(dock med 25% rabatt), får se hur dom presterar än original bromsarna jag haft sedan fabrik.

om du vill prova andra belägg så har många sagt EBC green ska vara prima för vardagskörning
Okej lät som ett bra pris, hört gott om ATE. Skriv gärna här när du hunnit testa dina nya grejerBild
@Perra83 ; Kolla med Perra, han har vad jag vet kört med ATE-bromsarna på flera av sina bilar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314478
Köpte med ATE runt om nu, från autodoc. De fungerar perfekt. Fram tills dess satt där original skivor, Volvo belägg bak och belägg fram från Jurid som förra ägaren satt dit, de fungerade med bra och är var väl beprövade i både alperna och på autobahn :) Undrar om det kanske är något annat som gör att du inte känner att du får tillräckligt med bett, kanske kan ATE Cheramic vara något?

Hur långt har den rullat samt har du bytt bromsvätska någon gång, har något sett över bromsoken med mera
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1314486
Micce1980 skrev:Köpte med ATE runt om nu, från autodoc. De fungerar perfekt. Fram tills dess satt där original skivor, Volvo belägg bak och belägg fram från Jurid som förra ägaren satt dit, de fungerade med bra och är var väl beprövade i både alperna och på autobahn :) Undrar om det kanske är något annat som gör att du inte känner att du får tillräckligt med bett, kanske kan ATE Cheramic vara något?

Hur långt har den rullat samt har du bytt bromsvätska någon gång, har något sett över bromsoken med mera
Kanske ska ta o köra med ATE då många talar gott om dom. Nej vätskan ska bytas i samband med bromsarna tänkte jag så allt blir nytt o fräscht samtidigt som oken skall loss och målas.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1314489
Jag rullar med Brembo skivor (borrade fram) och belägg. Skivorna är kalas, beläggen är lite väl hala kalla.
Rekommenderar skivorna, men beläggen hade jag nog tagit ate eller kanske zimmermann. Zimmermann finns även de som borrade skivor, så det kanske hade varit nåt.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1314490
TommyP86 skrev:Jag rullar med Brembo skivor (borrade fram) och belägg. Skivorna är kalas, beläggen är lite väl hala kalla.
Rekommenderar skivorna, men beläggen hade jag nog tagit ate eller kanske zimmermann. Zimmermann finns även de som borrade skivor, så det kanske hade varit nåt.
Tack, varit lite inne på brembo och borrade då jag körde med det på min Golf tidigare och var nöjd med skivorna men beläggen var sådär som du beskrev dom.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1314506
ATE fungerar mycket bra. Sen är det viktigt att välja bromsbelägg som klarar av värmen som blir om man nu gillar att köra hårt ibland. Merkostnaden för lite bättre belägg än standard är någon hundralapp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314511
Jag monterade ATE Cheramic-belägg i helgen, har dock bara kört ca 40 mil sen dess men tycker att de nyper fint. :-)
Med nya skivor hade det säkert blivit ännu bättre.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]