Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314517
Nu när jag monterade så tycker jag mig se att märkena på oken var Ate men att jag även skådade TRW någonstans, men var? Så vill man ha originalprylar är det detta man ska ha ;-) Zimmermann monterar väl många tyska bilmärken från fabrik. Men väljer man något av dessa samt Bosch så får man nog rätt så likvärdiga produkter

fjohan82 skrev:Jag monterade ATE Cheramic-belägg i helgen, har dock bara kört ca 40 mil sen dess men tycker att de nyper fint. :-)
Med nya skivor hade det säkert blivit ännu bättre.
Ja hur är det nu, märker du någon skillnad eller hade det kunnat kvitta om man valt cheramiska eller ej? :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314522
Micce1980 skrev: tor 02 maj 2019, 07:41 Nu när jag monterade så tycker jag mig se att märkena på oken var Ate men att jag även skådade TRW någonstans, men var? Så vill man ha originalprylar är det detta man ska ha ;-) Zimmermann monterar väl många tyska bilmärken från fabrik. Men väljer man något av dessa samt Bosch så får man nog rätt så likvärdiga produkter

fjohan82 skrev:Jag monterade ATE Cheramic-belägg i helgen, har dock bara kört ca 40 mil sen dess men tycker att de nyper fint. :-)
Med nya skivor hade det säkert blivit ännu bättre.
Ja hur är det nu, märker du någon skillnad eller hade det kunnat kvitta om man valt cheramiska eller ej? :-)
Mot original tycker jag att de tar bättre, behöver knapp trycka på pedalen :-)
Hur dessa är jämfört mot vanliga ATE vet jag dock inget om, fördelen är väl annars att de inte dammar så mycket (alls?).
Användarvisningsbild
av MartinS
#1314582
Oftast är belägg som kräver ett lite hårdare pedaltryck bättre än de som behöver ett lätt tryck, så att säga att man knappt behöver trycka på pedalen betyder oftast att man har lite enklare/billigare/sämre belägg.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314587
Perra83 skrev: tor 02 maj 2019, 09:56 316/336mm bromsoken fram är ATE, bak är det TRW.
Så är det nog jag sett det, har dock 300/302 :crying: ;-) ;-) ;-) ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1314591
MartinS skrev: tor 02 maj 2019, 14:37 Oftast är belägg som kräver ett lite hårdare pedaltryck bättre än de som behöver ett lätt tryck, så att säga att man knappt behöver trycka på pedalen betyder oftast att man har lite enklare/billigare/sämre belägg.
Så kan det säkert vara, men snart börjar jag köra som jag brukar igen så då blir det att trampa för att få stopp på framfarten... ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1314703
När ni byter skivor, byter ni de skruvarna som håller okets bygel bak samt de som håller oket fram, alltså inte de som sitter på glidpinnarna utan närmare navet.

Lurar på att byta dessa då de från satt så in i norden ända från att de skulle lossat tills dess att de var helt ute, dessutom är en skruvskalle lite skadad nu. Vet någon vad det är man ska ha, hittar annat men inte just dessa :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1314707
Mina stora skruvar fram satt oxå rejält hårt. Jag bytte inte mina. Är skallarna riktigt skadade kan du väl köpa nya men slinter inte hylsan funkar dom ju.
av chbg
#1315559
Micce1980 skrev:När ni byter skivor, byter ni de skruvarna som håller okets bygel bak samt de som håller oket fram, alltså inte de som sitter på glidpinnarna utan närmare navet.

Lurar på att byta dessa då de från satt så in i norden ända från att de skulle lossat tills dess att de var helt ute, dessutom är en skruvskalle lite skadad nu. Vet någon vad det är man ska ha, hittar annat men inte just dessa :-)
Tjenare,
Bytte dessa bultar själv för ett par veckor sedan då jag lyckades med konstycket att dra av den ena som satt fram på grund av den som hade monterat dessa från fabriken måste överdragit dem något kopiöst. Den andra på samma sida syntes det tydligt hur gängorna hade "sträckt" ut sig, en helt annan gängstigning på den bulten mot hur de nya såg ut.
M14 som man drar av med hjälp av ett vanligt spärrskaft ska bara inte gå i vanliga fall :-o
Hur som helst så är det artikelnummer 30741260 fram samt artikelnummer 30741304 bak som gäller.
De beställs styckvis och det behövs 4st (duh). Pris per bult var dryga 35 kr om jag inte kommer ihåg helt fel.
Länk till sidan där jag letade upp dem innan jag beställde hos den lokala Volvohandlaren är Skandix

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]