Sida 1 av 1

Automatlåda Aisin TG81SC, vridmoment

Postat: sön 28 apr 2019, 10:26
av RMn
Är det någon som vet vad maximalt vridmoment denna 8-växlade låda klarar? Har uppdaterat programvaran för min D5. Motorn har nu ett max vridmoment av 530Nm.
Modell TF80SC (6-växlad) klarar av ett max vridmoment av 440Nm.

Re: Automatlåda Aisin TG81SC, vridmoment

Postat: sön 28 apr 2019, 10:32
av Derank
ställ frågan till de som optimerat bilen och sedan finns det en momentbegränsning på 1 och andra växeln ( tror jag ) som vissa bla Rica flyttar upp lite. Men hör med de som optimerat bilen istället, de vet bättre.

Jag har den gamla 6 växlade och min har 500nm + i optimeringen men det får du ju aldrig ut helt och hållet iaf i drivlinan.
och den lådan har ochså momentbegränsning. , och den går inet att ändra, men på din låda går det att manipulera momentbegräsningen, och jag vet att bla Rica gör det.

Re: Automatlåda Aisin TG81SC, vridmoment

Postat: sön 28 apr 2019, 18:25
av Perra83
Polestar ger D5 500Nm så även där finns det marginal. 530Nm är inte jättemycket mer. Kör hårt!

Re: Automatlåda Aisin TG81SC, vridmoment

Postat: sön 28 apr 2019, 23:36
av Leopold
En respekterad motoroptimeringsfirma ska naturligtvis ha en välanpassad momentbegränsning mot växellådan för att sköta växlingsbeteendet på snyggt och optimalt sätt. Skulle inte vara orolig för det såvida man inte träffat på något skumt källar-mappnings-företag.

Själv kör jag med BSR steg 1 på min -07 S80 2.5t. Inte så ofta jag tycker mig ha anledning att dra på max men idag kände jag för att se hur det blir med kickdown från 80 km/h -- ? km/h. Bara för att se hur maskinen reagerar på detta. Konstaterade att det funkar ypperligt bla med momentbegränsning för lådan vid upshift under kraftig acceleration.

Nu är det ju en helt annan automatlåda i mitt fall - AWTF-80 SC - men det bör vara motsvarande som gäller med andra automatlådevarianter.