Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carl81
#1313060
Nu vänder jag mig till er om råd. Har ej provkört s60 och inte suttit i en. Nu har jag hittat ett objekt, en S60 automat med D5 motor och med en massa utrustning.

Hur är D5 motorn? Bilen i fråga har ca 7000mil på mätaren och är välskött samt servad enligt intervaller.

Business Advanced Dynamic om det säger något.

Vi är 2 vuxna och 2 barn, 10 år och en på snart 4 år enkel bilstol framåtvänt. Hur är utrymmet i baksätet? Har sett på bilder att det inte finns mkt benutrymme bak men vi åker 1 gång om året någon längre sträcka på ca 500km enkelväg.

Pris begärt är 230K, bra pris eller för mkt?

Tack på förhand
av klirre
#1313199
D5 motorn är, om bilen är framhjulsdriven, den nya "VEA"-fyran. Om bilen har AWD är det den gamla femcylindriga. Båda två är säkert bra motorer, pigga och starka. Med VEA motorn får du 8stegs automat, femman har 6stegs. Är det VEA motor så läs tråden om vinande balansaxlar och se till att den inte för oljud redan vid köp!

Business advanced brukar vara företagsbilar, ofta leasing, så kolla noga hur välskött bilen egentligen är och se till att det inte är nåt hyrbilsbolag som leasat.

Dynamo paketet är väl lite fräckare läderstolar och speciella fälgar om jag minns rätt, minns inte om man får elstol och annat som ingår i summum. Business Advanced är samma som momentum.

Det är svårt att uttala sig om priset när du bara skriver "massa utrustning", är det bara d5 med dynamic kan jag tycka att det låter dyrt. Länka gärna annonsen eller specen så vi får veta mer.

Som jämförelse gav jag 250 för en v60 d3 manuell, 1850mil, summum med intellisafe assist, lastpaket tonade rutor och backkamera, där bilfirman monterade drag, stänkskydd och skickade med helt nya vinterdäck på 16" alufälg.

Har bilen liknande spec och lyckas prata till dig vinterdäck tycker jag 230 är ett bra pris för en bil med bättre motor och automat som gått 5000 mil mer.
av Carl81
#1313248
Tack för ett utförligt svar. Med min inbytesbil landar jag runt 225-230 så då är det ett bra pris om jag förstod dig rätt. Bilen har sportstolar likt R-design men inte elstol vilket inte är så nödvändigt för mig då endast jag kör bilen.

Jag har kollat upp servicehistoriken och verkstaden hör i stan såg inget som var att anmärka på. Bilen har varit ägd inom Volvokoncernen sen ny så känns tryggt även där.

Får dessutom vinterdäck och oljeservice vid köp.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1313272
Som klirre redan nämnt, lyssna efter balansaxelvinande. Högst irriterande och det verkar inte heller finnas/komma någon lösning från volvos sida.
av Carl81
#1313339
Hur märker man av det där balansaxel ljudet, högre varva? Motorn ska vara varm?

Är det något farligt att åka runt med det en längre tid?

Får garanti 24mån/3000mil sen har man motorskadeförsäkring upp till 17000mil så man bör vara hyffsat safe.

Skönt att höra att du trivdes med motorn. Gott med vrid också :-)
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1313383
Carl81 skrev:Hur märker man av det där balansaxel ljudet, högre varva? Motorn ska vara varm?

Är det något farligt att åka runt med det en längre tid?

Får garanti 24mån/3000mil sen har man motorskadeförsäkring upp till 17000mil så man bör vara hyffsat safe.

Skönt att höra att du trivdes med motorn. Gott med vrid också :-)
Du är ju ganska safe på att de kommer montera balansaxlar som börjar låta efter ett tag igen.
av Carl81
#1313401
Hur många är det som drabbas, gäller det alla bilar som är ute och rullar? då anser jag att Volvo har stora bekymmer om de nu sitter på någon uppdaterad variant som borde dyka upp inom kort. De kan väl inte bara fortsätta att byta ut balansaxlar utan att forska i vad som leder till att just problemet dyker upp. Om jag inte har fel så tar man väl in alla rapporter från verkstäder dör kunder drabbas så påbörjas en utredning i vad som föreligger till att det blir så.

Jag har familj och bekanta som åker runt i d4:or VEA men ingen av de jag stött på har nämnt något eller upplevt ljud och då pratar vi om bilar som har allt från 3000mil - 15000mil.
Senast redigerad av 1 Carl81, redigerad totalt 0 gånger.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom