Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SambaAnkan
#1312861
Jag har en V60 D4 VEA Aut 2015, uttagen 2014, som har problem med kylvätskan. Den har varnat ett antal gånger med för låg kylvätska. Åkte in med bilen till verkstad för kontroll men de hittade inget utan tömde kylsystemet och fyllde nytt. Problemet kom igen efter ca 1 månad men då hade jag ingen möjlighet att ta tag i det av olika anledningar. Det hela har för det mesta kunna åtgärdas genom att jag skruvar av locket på expansionskärlet, då pyser nivån upp till normal. I förra veckan så hjälpte inte detta utan nivån låg då en bra bit under min. Jag hällde i ca 1 liter och körde vidare. På Påskafton så klagade den igen och jag fick fylla på med ytterligare 1 liter...Tog en sväng och då lät det som att det kluckade i bilen. Efteråt så lade jag en skiva under bilen för att eventuellt kunna lokalisera läckage och det visade sig att det hade droppat på högersidan av motorrummet när jag kollade dagen efter....men inga jättemängder. Den ryker inte och har normal gång samt bränsleförbrukning. Har några frågor efter att jag har försökt kolla här på forumet med personer som har liknande problem men dessa frågor har jag inte hittat svaren på:

Om det läcker i slangar, kopplingar m.m. orsakar detta då ett övertryck? Det pyser upp när jag öppnar locket på kärlet och det skall det väl inte göra när motorn har svalnat en stund?

Det finns dieselvärmare på bilen och vart sitter den på den här typen av bil? Höger eller vänster sida?

Om det finns luft i systemet vad får man för symptom då?

Om det är sprickor i cylinderblock eller toppackning, blir det då inte ett otroligt tryck i systemet så att det skulle stå som en fontän ur kärlet när man öppnar det? Har öppnat även när den är varm och då har det bara pyst upp på samma sätt som när den är kall. Då hade jag handskar o långärmat på mig när jag testade:-)

Skall in med bilen på verkstad igen men nu vill jag ha lite mer kött på benen genom att slänga ut några frågar här på forumet innan jag åker dit.

Fler tankar och funderingar kring detta tar jag tacksamt emot.

Ha det gôtt.

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1316634
Har haft inne bilen på verkstaden och de sade att det antagligen var toppackningen eller spricka i toppen eller blocket. Utbytesmotor var det som de rekommenderade i första läget. De ringde sedan upp mig dagen efter och ville ta in bilen igen för att kontrollera ytterligare saker bl.a. EGR-kylet...Vad är detta för något och vad är det till för? Efter att jag hämtade ut bilen från verkstaden så låter det som ett vattenfall under instrumentbrädan...Det kluckar och porlar väldigt mycket, än värre än när jag fyllde på kylvätska under Påskhelgen och det har inte försvunnit efter dryga veckan sen bilen var inne. Men till frågan igen...Vad är EGR-kyl och hur kan den påverka trycket i kylsystemet om det är trasigt...Någon som vet?

SambaAnkan
av klirre
#1316648
EGR = Exhaust Gas Recirculation, eller avgasåtercirkulering på svenska, är ett system som återleder avgaser till insuget på motorn. Alltså förbränner du avgaser en gång till, detta hjälper till att minska avgasvärdena (emissionerna).

Eftersom avgaserna är varma brukar man leda dem genom en kylare först, det är denna kylare verkstan vill kontrollera. Var i motorrummet EGR-kylaren sitter kan jag inte svara på, men den använder mest troligt samma kylvatten som motorn och turbon vilket gör att en läcka påverkar kylvätskenivån.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1316651
Egr-kylaren är en grej som sitter där för att kyla de avgaser man återleder från grenröret till insuget för utsläppens skull. Det är inte tillräckligt ovanligt att de är trasiga, det finns minst 2 trådar på forumet om att de läcker. Dessutom byttes de på några bilar i samband med egr-problem. Gissar på att det finns mer info att få om man väntar in fler läsare här.
av SambaAnkan
#1316652
Aha! Tack klirre och TommyP86 ! Men om det den läcker, vart läcker det? In i motorn eller ut? Kylvätskan försvinner och vart tar den vägen? Hade ju några smådroppar under bilen vid höger hjulhus men det var inte de mängder som jag fyllde i expansionskärlet. Har inte sett något läckage "utanför" mer än vid det enstaka tillfället.

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av Cotag
#1316707
Det läcker "in" i motorn om EGR-kylaren läcker internt, kylarvätskan hamnar alltså i insugningsluften och förbränns.
Eftersom du nu har identifierat dropp utvändigt på motorn så tycker jag du ska, i första hand, fortsätta leta där efter läckan.
Har ingen aning om det finns några kända svaga punkter på höger sida där du funnit dropp, någon annan kanske vet här?

Länk till inlägg där man bytade först toppackning, sen hela motorn. Först därefter kontrollerade EGR-kylaren på inrådan från forumet ...
viewtopic.php?p=1311212#p1311212
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1316744
Kan detta landa på Volvo ÅF att ta hand om, minns något om "emissionsgaranti" i fem år eller 8000mil?
av SambaAnkan
#1316862
Tack Cotag för en riktigt bra förklaring. Har läst tråden som du länkade till. Det liknar väldigt mycket mina symptom och verkstaden ville som sagt ta in bilen igen för att kolla denna funktion så nu ger du mig hopp! :-) Det enda jag kan tänka mig som gav droppar under bilen på högersidan kanske skulle vara dieselvärmaren...men jag vet inte vart den sitter och det var en utav frågorna i första inlägget..Någon som vet här på forumet? Måste ändå ge hatten av till verkstaden som återkopplade med att de ville kolla just den grejen med EGR-kylet. Det var på deras initiativ så det känns bra att verkstaden tar det på allvar..Men vilken galen tråd som du länkade till...Där betalde försäkringsbolaget men för min del så blir jag tvungen att betala det själv om man pratar motorbyte och då är det helt andra förutsättningar. Hoppas det är EGR-kylet...

Micce1980, tack för ditt inlägg. Bilen har gått snart 19 000 mil så jag har tyvärr inte kvar några garantier från ÅF...

På måndag skall bilen in igen för en extrakoll som sagt...jag hör av mig här med resultat så att andra kan få ta del av det här problemet. Delad kunskap är bra kunskap :-)

Ha det gôtt!

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1317491
Verkstaden blev inte klara med provtryckningen av EGR-kylet idag så fortsättning följer i morron....

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av Cotag
#1317758
Hur har det gått för patienten?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]