Jahapp, då var det min tur nu. EGR kylaren uppgraderades med mjukvara för nån månad sedan efter ett brev från Volvo.
I förrgår varnade den för låg kylvätska. Det pyser till och nivån stiger igen. Det gurglar i värmepaketet.
Bilia ska byta den nu läckande EGR kylaren på goodwill trots att min V70 2015 med VEA gått 11800mil eftersom det hände så tätt inpå uppgraderingen. Tyvärr tror jag på sprickorna i blocket men ska inte ta ut eländet i förskott. Min grabb jobbar på en Volvoverkstad i Australien och där byter dem bottenstock på Volvos bekostnad. Volvo vill expandera i Australien, så där tystar man effektivt ner problemet genom att byta skiten utan snack.
Vill det sig väl och det "bara" är EGR kylaren byts bilen in mot en BMW 530d med 6:an på studs.
Förra V70 2016 jag hade knastade växellådan med att smälla i back och 1 rent brutalt. Adaptioner och blablabla hjälpte inte. Produktrelaterat enligt Bilia. Bytte bort den. Strax efter kom en servicebulletin som grabben utfört på ett otal antal lådor. Rivas, bytas några tätningar och ihop med det. 1 dags arbete. V60D6 2014 jag hade innan den hade vibrationer i framvagnen som även dessa var produktrelaterade enligt Bilia. Bromsarna rostade ihop på en månad eftersom den bromsade mest på regenerering till batterierna. Fick nya bromsar runt om på garantin men det tog en månad sen var dem lika kassa igen. Siste Volvon nu. Det blir inte fler.
Grabben säger själv att sen kineserna köpte Volvo och all elektronik numer är kinesisk och inte Bosch har dem aldrig förr bytt så många styrenheter och programmerat som nu. Han avråder mig från Volvo eftersom han vet att jag har krav.
F:et står för Flexifuel, då jag kör på E85 för det mesta och därigenom sparar cirka 3kr/milen