Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SambaAnkan
#1318121
Nja sådär. Det konstaterades att det fanns en liten läcka i EGR-kylet så det är bytt nu. Har kört ca 15 mil och det porlar fortfarande svagt under instrumentpanelen. Nivån har sjunkit lite även i expansionskärlet. Verkstaden påpekade också att vi inte ska ta ut någon glädje i förskott utan de sa att jag skall köra i ca en vecka så får vi se hur den beter sig...Så fortsättning följer....Suck..

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1318430
I dag kom meddelandet om ”Låg kylvätskenivå”. Nivån låg ca 1 cm under min och jag var tvungen att öppna locket till expansionskärlet och då pös det upp till max igen...Man blir trött..Det där porlandet jag hör under instrumentpanelen, tyder det på att det är luftfickor i systemet?

SambaAnkan
av SambaAnkan
#1318478
Har haft möjlighet att ha bilen ståendes på tomgång i typ en timma och jag la en plyfa under motorn. Då fanns det vatten på högersidan av motorn ..precis på samma ställe som när jag testade under Påskhelgen...vad fasen är problemet här? Vad finns på högersidan av motorn som kan läcka?

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1318481
SambaAnkan skrev:I dag kom meddelandet om ”Låg kylvätskenivå”. Nivån låg ca 1 cm under min och jag var tvungen att öppna locket till expansionskärlet och då pös det upp till max igen...Man blir trött..Det där porlandet jag hör under instrumentpanelen, tyder det på att det är luftfickor i systemet?

SambaAnkan
Porlandet kan lika gärna vara acn som inte har nog med gas. Då kondenserar det före evaporatorn och det blir oljud.
av SambaAnkan
#1318782
Tack TommyP86, klacken och Michaelvecel. Jag körde bilen med avstängd AC och med full värme i kupén. Hade även öppnat locket på exp.kärlet för att göra som på den gamla goda tiden men jag insåg att det var lönlöst men vad hade man att förlora liksom. Nåväl...Vid den temperaturen som var ute i lördags, ca 13 grader, så kan väl inte AC´n ge så mycket kondens att det blir rejält med vatten under bilen? Jag förstår ditt svar där klacken och jag var inte tydlig i min beskrivning men du får gärna rätta mig här..det kanske blir kondens ändå även vi så låga utetemperaturer och även då den är avstängd? Att det fattas gas i AC´n borde betyda att den inte kyler riktigt TommyP86? Ac´n kyler som bara den när den är på så jag vet inte hur man kan avgöra om den saknar kylmedia? I mina förra bilar så innebar det att om det var dåligt med kylmedia så var dålig kyla men här kyler systemet som bara den. Pratade med verkstaden och de sa att jag skulle köra en vecka till för att se hur systemet beter sig..De sa även att det kan vara lite knepigt att få ur luften ur kylsystemet när man har plockat i sär delar av det och fyllt upp. Får hoppas de har rätt...

SambaAnkan
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
#1318819
Fattas det gas så kyler den sämre. När jag körde V60 så blev det rejält med kondens på gatan. Som sagt är det något annat än kondens så borde det synas/kännas. Glykolen är ju även svagt färgat
av SambaAnkan
#1318929
Nu verkar det ha gått riktigt åt pipan här...På vägen hem så stannade jag för rödljus och auto stopp/start stängde av motorn. När jag sen skall köra i väg så dör bilen...Trycker på start-knappen och den startar om än motvilligt. Den går lite orent men jag klarar mig hem den sista kilometern. Stannar vid parkeringen och stänger av bilen. Startar den igen men den är otroligt trögstartad...Men den går igång igen...Lyfter på huven och ser att det bubblar som bra den i exp.kärlet. Stänger av och kollar under bilen...Hela underredet från hjulet och typ en halvmeter bakåt är genomblött. Nivån i kärlet är nästan vid botten. Öppnar locket och det pyser upp till mellan min o max. Startar igen o den är lika trögstartad....Nu sjunker nivån till nästan tom. Stänger av öppnar locket och det pyser upp lite grann upp till min...Fyller på kylvätska lite ovanför max men det sjunker undan till strax under max...Jaha? Nu då? Det ser inte ut som att vattnet har tryckts ut via locket på exp.kärlet utan under/bakom...Slang som är lös..kan det vara så enkelt? Antar att det blir bärgning till verkstan...Nåväl. Förväntar mig inga svar här nu utan vill bara skriva hur det går. Jag uppdaterar här när den har kommit till verkstan igen så får vi se..

SambaAnkan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]